Hyresgästföreningen synar grannarnas klagomål
Ärendehandläggaren som hade hand om Terje Henriksens fall har nyligen avslutat en tillfällig anställning på Hyresgästföreningen. Innan dess har värden lovat att åtgärda bristerna och varna störande grannar. I breven till Terje har ärendehandläggaren välkomnat förslag på vidare agerande, men med tanke på värdens löften kunde handläggaren inte själv se att det fanns mer att göra.
En fråga som upprört Jigblad och Henriksen är att juridiska enheten därmed sagt att ärendet är avslutat. Enligt Lennart Björkman blev frågan ett förhandlingsärende eftersom klagomålen främst handlade om den allmänna standarden i hela fastigheten.
Han tonar också ned betydelsen av det ordvalet avslutat.
– Många tror att det är så dramatiskt, men det går att öppna ett ärende igen på en sekund om det behövs, säger han.
Enligt Björkman släpper inte Hyresgästföreningen kollen på utlovade åtgärder. Rolf Jigblads klagomål på de gemensamma utrymmena jobbar man vidare på. I Terjes fall blir det ingen uppföljning, eftersom han gått ur föreningen.
Terje Henriksen lämnade omfattande dokumentation om störningarna i huset. Sådana anteckningar är vanligtvis en bra grund när man påstår att någonting hänt. Det kan ofta räcka för att övertyga värden. Men dokumentationen har inget värde i sig om värden ifrågasätter det som hänt, som i Terjes fall.
– Skulle det gått till prövning räcker inte anteckningarna som bevis, de måste kompletteras med vittnesmål från andra grannar och hyresgästen ska kunna berätta om störningarna under ed, säger Lennart Björkman.
Sedan ärendehandläggaren slutat sin anställning har Lennart Björkman kontaktat Terje Henriksen.
– Jag har varit väldigt tydlig och gett honom möjlighet att säga om det finns något mer vi kan göra. Men Terje var jättearg och ville inte berätta, utan hänvisade till Rolf Jigblad, säger han.
Både förhandlare och jurister har varit i fastigheten tidigare och har den kunskap som krävs för en bedömning, enligt Björkman. Nu ville hyresgästerna att någon från juridiska enheten skulle komma och titta på fastigheten igen. Det är dock bara aktuellt om det till exempel skulle dyka upp nya klagomål som är okända för föreningen och behöver dokumenteras.
– Vi har 3 000 ärenden per år och har inte resurser att åka till alla. Om ett fall går till hyresnämnden åker vi dock alltid ut för att bilda oss en uppfattning om läget, säger Lennart Björkman.
Finns det fog för Terje Henriksens och Rolf Jigblads starka missnöje med Hyresgästföreningens handläggning?
– Det ser jag ingen anledning till. Ärendet drivs fortfarande och båda hyresgästerna har fått frågor om det finns ytterligare saker som är problem, men svarat nej, säger Lennart Björkman.
Frågan om fastighetsskötsel och felanmälan handläggs av förhandlingsenheten. Enligt överenskommelsen ska värden presentera en plan för hur detta fungerar senast 30 juni.
Relaterade artiklar:
Grannar besvikna på Hyresgästföreningen