Hyror klara för renoverade lägenheter i Eriksberg

Uppsala Hyresförhandlingarna om fem hus på Granitvägen i Eriksberg är nu klara. Uppgörelsen gäller nya hyresnivåer efter Uppsalahems omfattande renovering.
Foto: Monika Steczkó
Uppsalahem och Hyresgästföreningen har förhandlat klart om hyrorna för ett antal renoverade lägenheter på Granitvägen.

Förhandlingarna gäller hushållen på Granitvägen 4, 6, 8, 10 och 12 i Eriksberg. Alla lägenheter har genomgått en så kallad basrenovering. Det innebär att de har fått nya fönster, översyn av balkonger, ny ventilation och el, nya element, fläktkåpa i kök samt säkerhetsdörr med nytt låssystem. Dessutom kommer entréerna att tillgänglighetsanpassas och utrustas med porttelefon.

De hyresgäster som vill ha en totalrenovering av lägenheten kommer att kunna välja det.

Läs ocksåHyresgäst renoverade lägenhet – tvingas betala 105 000 kronorRenovering - kostade 105 000 kronor för hyresgäst

De nya hyrorna, som Hyresgästföreningen och Uppsalahem kommit överens om, kommer att trappas in under en femårsperiod. Hyresnivån blir annorlunda beroende på om hyresgästen bott i lägenheten innan renoveringen påbörjades, eller om hen flyttade in efteråt. ”Gamla” hyresgäster får en hyra på cirka 6 000 kronor i månaden för en snitttvåa på 57 kvadratmeter, medan hyran för en trea på 74 kvadratmeter kommer att landa på runt 7 300 kronor i månaden. Denna nivå väljer Uppsalahem att se som en rabatt för kvarboende. Om hyresgästen väljer en totalrenovering blir hyran högre. För nyinflyttade hyresgäster blir hyresnivån en annan, beroende på vilken renovering som gjorts i lägenheten.
En tvåa på 57 kvadrat kan få en månadshyra på någonstans mellan 6 700 och 7 500 kronor, medan hyran för en trerummare hamnar någonstans i spannet mellan 8 000 och 9 000 kronor.

Enligt hyreslagen har hyresvärden rätt att höja hyran vid standardhöjande renoveringar.

Lena Jansson Nordin

– Men från Hyresgästföreningens sida är vi väl medvetna om att alla höjningar kan vara mycket kännbara i hyresgästernas plånböcker. Vi har därför arbetat för att uppgörelsens ska ge bästa möjliga resultat för hyresgästerna, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle i ett uttalande.

Läs också Boende protesterar: ”Trötta på att vara bankomat” Irene blickar mot sin nya framtid - därför tar det årtionden att göra om miljonprogrammet Två decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här” Fukt och byggfel i Jessicas lägenhet – ändå vill värden höja hyran efter renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.