Klaga på rätt sätt och slipp hyreshöjning

Uppsala ​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.
Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes
vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på
samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom
det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet
är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.
– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.
I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Läs också Slutbeslutat för Hyresgästföreningen i Skaraborg – långvarig konflikt lamslog styrelsen Skuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om Tvåbarnsmamman Annika har flyttat sex gånger i jakt på en lägre hyra – sover på soffan Avtal om hyrorna sägs upp: ”En kraftfull stridsåtgärd” Rivningar hotar när befolkningen krymper – ”Det är våra hem som försvinner”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.