HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Kommunen sålde – nu flyr hyresgästerna

Östhammar Maria, Erik och deras grannar bodde enkelt men bra i idyllisk miljö nära havet i Hargshamn. Ända tills Östhammars kommun sålde de två små hyreshusen till en Nackaföretagare. Då inleddes något som hyresgästerna beskriver som rena skräckväldet. Nu står sju av åtta lägenheter tomma.

I år efter år skötte Östhammars kommun de båda fastigheterna med totalt åtta lägenheter på Gimovägen i Hargshamn klanderfritt.

Kommunen visade stort förtroende för sina hyresgäster, hyran hölls på en överkomlig nivå och sammanhållningen i de små hyreshusen var god.

Läs ocksåHär fick 90 unga hyresgäster jobb

– Allt fungerade klockrent, säger Erik Nilsson, som bott i ett av husen i 20-talet år.

Men hösten 2018 såldes de båda fastigheterna till Nackaföretaget Cruuz AB med ägaren Danielle Hall för totalt 1,2 miljoner kronor.

I ett brev till hyresgästerna presenterade sig köparen och meddelade att hon såg fram emot att få ta dem med på en ”gemensam resa”.

Läs ocksåFagersta på gång med allmännytta

Det visade sig bli rena skräckresan som hyresgästerna upplevt det. De använder ordet terror när de beskriver hyresvärdens agerande med, som det uppfattats, det uppenbara målet att tömma husen på hyresgäster för att kunna gå över till en mer lönsam verksamhet än uthyrning till vanliga privatpersoner. Oklart vad.

”Resan” inleddes med att Cruuz AB försökte dubbla hyran utan förhandling. Två gånger har Nackaföretaget senare på, som det visat sig, felaktiga grunder försökt vräka hyresgästerna genom att kringgå deras besittningsrätt med att hänvisa till behov av omfattande upprustning.

En anhörig till en av de boende som försökt prata med Danielle Hall har blivit polisanmäld för ofredande. Infarterna har bommats igen med provisoriska staket. En piskställning och en torkvinda som hyresgästerna själva skramlat ihop till försvann bara. En matta som låg vid en av ingångarna skars sönder av en hantverkare som värden anlitat. En hyresgäst fick ett formellt varningsbrev för att han haft fönstret öppet.

Läs också"Fått ta emot hot och trakasserier"

Det har också bråkats om fordon som stått på kommunens mark, om hur källarförråden ska användas, hur tvätten ska torkas och mycket annat i en stadigt upptrappad konflikt.

Under tiden har förfallet tilltagit. Ute på den igenväxta gården till ett av husen ligger i dag högar med bråte och gammalt trädgårdsavfall. På fönstren har målfärgen släppt och räckena till ingångarna hänger lösa. De före detta hyresgästerna berättar om fuktskador, mögel och innetemperaturer på nedåt 15 grader vintertid.

Hyresvärden har enligt hyresgästerna vägrat skotta snö på vintern och klippa gräs på sommaren med hänvisning till att det är en naturtomt.

– Allt har gått ut på att bli av med oss. Det är hemskt att inte kunna känna sig trygg i sitt eget hem, säger Maria Gustavsson, som nyligen hade turen att få tag en annan bostad i lilla Hargshamn.

Hyresgästföreningen har under de dryga ett och ett halvt åren som gått efter ägarskiftet varit inkopplad i en rad ärenden om allt från rena petitesser till felaktiga hyreshöjningar och två grundlösa försök att säga upp hyresavtalen.

– Attityden har varit att passar det inte så är det bara att flytta. Den här värden har inte riktigt förstått att det är folks hem det handlar om, säger Martin Hansson, jurist på Hyresgästföreningen.

Han beskriver det som att det saknats lösningsvilja och säger att det gått väldigt trögt att få Cruuz AB att göra det allra mest nödvändiga som att klippa gräs och skotta snö.

Efterhand har konflikten mellan värd och hyresgäster eskalerat tills tonläget blivit så högt att det inte gått att kommunicera på vuxna människors vis. Alla samtal har fått föras via sms.

– Som hyresgäst vill man inte ha konflikter. Man vill bara bo i lugn och ro, konstaterar Martin Hansson.

Situationen i Hargshamn har dock inte varit på nivån att det varit aktuellt att begära tvångsförvaltning.

– Att hyresvärden trakasserar hyresgästerna är inte tillräckligt. Det krävs exempelvis att fastigheten blivit avstängd från vatten eller el.

Men om Danielle Halls avsikt varit att bli av med sina hyresgäster för att kunna använda de båda husen till någonting annat är hon på god väg att lyckas. I dag finns det bara en hyresgäst kvar i de totalt åtta lägenheterna.

Erik Nilsson har precis flyttstädat sin enrummare med kök. Det är med blandade känslor han nu ger upp sin besittningsrätt, packar ihop och drar.

– Jag har ju trivts här som fisken i vattnet. Men som det blivit efter ägarskiftet gick det inte att bo kvar. Nu har jag i alla fall fått en riktig hyresvärd. Det känns tryggt.

De före detta hyresgästerna är besvikna på hur Östhammars kommun hanterade sitt ansvar gentemot hyresgästerna vid försäljningen.

– Kommunen borde ha tagit reda på vem de sålde till och vad det företaget hade för planer, säger Maria Gustavsson.

När Jacob Spangenberg (C), kommunalråd i Östhammar, får höra talas om konflikten mellan hyresgäster och hyresvärd i de tidigare kommunägda husen säger han spontant:
– Skittråkigt.

Bakgrunden till försäljningen var att Östhammars kommun bestämt sig för att avveckla den här typen av fastigheter ur sin ägo.

Allmännyttiga Östhammarshem fick frågan om att ta över men tackade nej med hänvisning till att de båda husen i Hargshamn inte passade in i beståndet.

– Vi tog reda på vem vi sålde till och fick beskedet att det inte fanns någonting som tydde på att den personen skulle vara uppenbart olämplig som fastighetsägare. Vad en ny ägare sedan gör efter försäljningen kan man ju inte som säljare påverka, konstaterar Jacob Spangenberg.

Cruuz AB:s Danielle Hall kommenterar kritiken i en separat artikel. Läs här.

Läs också Nye hudikchefen om makt och goda livsmiljöer Värden kräver pengar utan bevis

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.