HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

”Fått ta emot hot och trakasserier”

Östhammar "Min önskan är att dessa ständiga konflikter ska upphöra. Vi har bara förvaltat fastigheten som vi anser bäst för alla." Det skriver Cruuz AB:s Danielle Hall om kritiken som nu riktas mot hennes sätt att agera som hyresvärd.

I artikeln här intill kritiserar enskilda hyresgäster och Hyresgästföreningen företaget Cruuz AB för att bedriva rena skräckväldet med målet att tvinga de boende att flytta.

Danielle Hall, Cruuz ägare, har valt att besvara kritiken i ett e-postbrev till Hem & Hyra.

Läs ocksåHär fick 90 unga hyresgäster jobb

Hon skriver att företaget bara förvaltat fastigheterna i Hargshamn så som man anser bäst för alla och att hon inte kan kommentera påståendet om att det bedrivits skräckvälde utan att få det mer specificerat.

”Att vi ska behöva svara på enskildas åsikter i en artikel känns oseriöst från Hem & Hyra”, menar hon.

På de konkreta frågorna om avsikten bakom köpet, om företaget medvetet önskat göra sig av med hyresgästerna och vilka planer som i dag finns för de snart tomställda husen är svaren ”bostäder”, ”nej” och ”inte bestämt ännu”.

Läs ocksåFagersta på gång med allmännytta

När det gäller hyran påstår Danielle Hall att det inte tagits ut en hyreshöjning på tio år och att Östhammars kommun i praktiken tidigare subventionerat hyresgästernas boende då hyrorna inte ens täckt halva den faktiska kostnaden för driften.

Om försöket att få hyresavtalen uppsagda skriver Danielle Hall att hyresgästernas framfört så stora klagomål att huset skulle behöva tömmas för stor renovering. Klagomål som dock togs tillbaka när hyresgästerna fick klart för sig att de skulle behöva flytta.

Danielle Hall skriver i e-postbrevet att hon personligen fått ta emot otaliga hot och trakasserier från hyresgäster, deras anhöriga och folk som bor i närheten. Det mesta ska vara dokumenterat.

Läs ocksåKommunen sålde - nu flyr hyresgästerna

”Jag har varit i kontakt med polisen vid flera tillfällen och de uppmanar mig att ringa 112 när detta sker igen.”

Om den sönderklippta mattan skriver Danielle Hall att den skadat virket under, vilket mannen som bodde i lägenheten också ska ha fått varningsbrev om.

Parkeringsbråket kommenterar Danielle Hall med att Cruuz erbjudit sig att ordna alternativa p-platser åt hyresgästerna men att de inte var intresserade när de fick veta att de då skulle få betala en månadsavgift.

Om varningsbrevet till hyresgästen som hade ett fönster öppet skriver hon att det är skickat från en jurist och att det inte är något märkligt.

Läs också Nye hudikchefen om makt och goda livsmiljöer Värden kräver pengar utan bevis

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.