HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Laddad värdegrund får manual

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg Han är en hjärnorna bakom Hyresgästföreningens värde-grund. Nu skriver Lennart Derehag en manual för hur den ska användas i praktiken.
Foto: Kajsa Wedberg
Regionordförande Lennart Derehag och övriga i regionstyrelsen samt regionledningen har besökt lokalföreningarna i BohusÄlvsborg-Skaraborg för att diskutera värdegrunden och överlämna en värdegrundstavla.

– Värdegrunden behövs och jag är nöjd med formuleringarna. Men om den ska göra verklig nytta krävs det vägledning kring hur den ska användas i praktiken, säger Lennart Derehag, regionordförande i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Värdegrunden klubbades igenom på Hyresgästföreningens förbundsstämma i Trollhättan sommaren 2016.
Förberedelserna hade skett i flera steg där samtliga regioner i varit delaktiga. Men det var Lennart Derehag och ytterligare två personer som trattade ner alltihop till ett A4-ark som avslutas med ”Vi accepterar inte rasism, främlingsfientlighet eller annan kränkande behandling”.

Läs också"Man ska uppträda med respekt"

Sara Alfredsson är personalchef på Hyresgästföreningen i Vänersborg. För henne är det numera en självklarhet att berätta om värdegrunden vid varje anställningsintervju.
– Den som jobbar här ska veta vilka värden vi står för, säger hon.

Alla är dock inte positiva. När Hem & Hyra skrev om värdegrunden plockade främlingsfientliga sajter upp artiklarna. Kommentarsfälten fylldes av hätska inlägg där värdegrunden likställdes med påtvingade åsikter om mångfald, globalism och mångkultur.
– Några få medlemmar har lämnat föreningen på grund av värdegrunden. Men för mig är den en självklarhet. Och beslutet om den är demokratiskt fattat, säger Derehag och tar en liknelse:
– Om man är med i en fotbollsklubb kan man inte plötsligt komma och säga att ”nu vill jag att vi ska spela hockey i stället”. Är det hockey man vill spela får man gå till en hockeyklubb.
– För mig är det här samma sak. Tycker man inte att alla människor är lika mycket värda, ja, då är inte Hyresgästföreningen rätt förening att vara med i.

Samtidigt poängterar Derehag att det inte handlar om åsiktsregistrering. Samt att det är skillnad mellan att vara medlem och att ha ett förtroendeuppdrag.
– Vi kan aldrig ha synpunkter på vad en medlem tänker och säger privat. Men vi kan markera vad som är okej eller inte att uttala på våra möten. Och vi kan välja vilka som jobbar aktivt. Som förtroendevald är det aldrig okej att uttala sig rasistiskt. Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att företräda Hyresgästföreningen.

Läs också"Våga ställa frågor"

Vad ska man göra någon säger något rasistiskt på ett hyresgästföreningsmöte?
– Våga ta diskussionen! Få den som uttalat sig att förklara sig. Ofta har problemet inget med människors olika ursprung att göra. Försöka hitta en lösning, säger Derehag och tillägger att detta självklart inte är lätt.
– Det går väl an för mig att säga att vi alltid ska acceptera varandras olikheter. Jag som inte själv bor i ett utsatt hyreshusområde där trångboddheten och kulturkrockarna är som störst.
– Men vi kan komma långt genom att lyssna. Och till en person som tror att alla problem skulle lösa sig om vi bara inte tog emot några invandrare brukar jag säga: ”Jag förstår vad du känner men jag accepterar inte ditt förslag på lösning”.

Manualen som Derehag och samordnaren Cajsa Linderoth jobbar med ska vara klar till hösten.
– Vi vill ge våra lokalföreningar redskapen som behövs för att stegvis kunna tillämpa värdegrunden i vardagen, säger Lennart Derehag.

Läs också Medlemmar som bryter mot värdegrunden kan uteslutas Nu ska Bobilen i BohusÄlvsborg-Skaraborg säljas Brandtal och höjda arvoden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.