Annons

Majoriteten av de kommunala bolagen har slogans

Uppsala Uppsalahem betonar sin handlingskraft medan Enköpings Hyresbo­städer erbjuder rum för livet. Hem & Hyra har tittat närmare på hur hyres­värdarna själva vill uppfattas.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

ANNONSSmarta tips för att hyra ut din bostad enklare

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Annons
Läs ocksåUppsalahem lät hus förfalla i väntan på rivning eller renovering – nu tvingas de rusta dem för 15 miljonerCarolina Munkfors och Max Pettersson ståt på marken, Jocke Honkamäki står en våning upp i en byggnadsställning under uppbyggnad vid en ljus men smutsig putsad fasad. Längst till vänster syns en del av en lastbil. Uppsalahem har tvingats renovera fönster i Eriksberg och Svartbäcken genom ett åtgärdsföreläggande från kommunen.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.

Uppsalahem har tre ledstjärnor som företaget försöker leva efter: Handlingskraft, engagemang och målfokus. Men lever bolaget upp till dem?

Både ja och nej, säger Anna-Lena Göransson som bor på Kvarngärdet och är aktiv i den lokala hyresgästföreningen i området.

Läs ocksåGottsunda centrum firar 50 år – nu rustas miljonprogramshusenEn svartvit bild där en man i kostym står i en folkmassa i ett köpcentrum.

Anna-Lena känner väl till de olika deviser som Uppsalahem, hennes hyresvärd, använder i olika sammanhang. Men hon menar att företaget i vissa fall lovar mer än det kan hålla.

– Gör man en felanmälan får man aldrig en återkoppling. I det fallet stämmer inte det de vill stå för. Men Uppsalahem har fantastiskt bra kvartersvärdar och fastighetsskötare. Det ska de ha stort plus för.

Annons

Enköpings Hyresbostäder har både en slogan och en värdegrund sammanfattad i fyra ord: Kvalitet, service, omtanke och trygghet.

– Man måste ständigt jobba med att få in orden i vardagsbeteendet så att de verkligen betyder något för medarbetarna, säger vd:n Jennie Sahlsten. 

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Ingrid i Gottsunda fick besök av EU-projekt – så vill Uppsalahem minska sitt klimatavtryck Uppsalahem vill inte avslöja metoder för att upptäcka svartuthyrning: "Dumt förse organiserad brottslighet med instruktioner" Här är värdarnas metoder för att upptäcka svartuthyrning - röda kalsonger bevis när Arman skulle vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.