Annons

Sandra blev uppsagd av misstag – ”fick en klump i magen”

Södertälje ”Ren och skär panik”. Så beskriver småbarnsmamman Sandra Kristensen känslan när hon blev uppsagd av Hembla utan orsak. I flera veckor levde hon i ovisshet. "Det har skett ett misstag och vi ber väldigt mycket om ursäkt", säger Imran Raza på Hembla.
Foto: Kenneth Samuelsson/Privat
Sandra Kristensen är en av flera hyresgäster som blivit uppsagda av misstag.

Hem & Hyra har tidigare skrivit om att Hembla i sin jakt på svartuthyrare har kontrollerat över sex tusen hyresgäster för att se om de är folkbokförda i sin lägenhet. Det resulterade i att 99 hyresgäster nyligen blev uppsagda.
En av de som blev uppsagda är Sandra Kristensen i Järna. Hon fick närmast en chock när uppsägningsbrevet kom den 27:e maj och förstod ingenting.
– Jag fick ren och skär panik och en klump i magen när jag fick beskedet. Jag målade upp en bild av mig som bostadslös med min ettåring, säger hon.

Uppsägningen kom från Ropo Capital, ett företag som Hembla anlitat för att kontrollera folkbokföringsadresserna hos hyresgästerna. Sandra Kristensen fick tag på en representant på bolaget dagen efter uppsägningen. Hon fick beskedet att uppsägningen kunde vara felaktig och att bolaget skulle kolla upp det och återkomma.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Men ingen hörde av sig och då kontaktade jag Hyresgästföreningen. Det dröjde 2,5 veckor från att jag fick uppsägningen tills den drogs tillbaka och jag hade ångest hela tiden eftersom jag inte visste vad som skulle hända. Inte ens en ursäkt fick man, det är inte okej, säger hon.

Till saken hör att Sandra Kristensen har tillstånd från Hembla att hyra ut sin lägenhet i andrahand för att provbo med sin kille och ska flytta tillbaka i november.

Läs ocksåHembla misstänker bostadsfusk – 99 hyresgäster sägs upp

Imran Reza områdeschef i Södertälje för Hembla har tidigare sagt att bolaget ska dubbelkolla alla uppsägningar så att personer som Sandra inte sägs upp.

Annons

– Våra uthyrare går igenom alla uppsägningar så det måste ha blivit ett misstag. Det kan bero på att vi har bytt it-system, men det är inte okej förstås och jag har bett hyresgästen om ursäkt när jag fick reda på det, säger han.

Martina Skog, biträdande chefsjurist på Ropo Capital, förklarar att det alltid finns kontaktuppgifter direkt till ansvarig jurist i uppsägningsbrevet ifall den uppsagda hyresgästen har frågor.
– Vi har full förståelse för att det här skapar oro och därför är det viktigt att kunna ringa oss om de har frågor, säger hon.

Läs ocksåStörningsjouren hittade kvinna inlåst i förråd – värden vill vräka en man i husetGrovkornig närbild på en uppbruten vit dörr. Ovanpå inklippt text: "Det är obehöriga i källare. Det hörs bankningar. Åk inte ensam på denna." En hyresgäst riskerar vräkning efter att hans besökare stört grannarna.

Hem & Hyra har pratat med en hyresgäst som fick en uppsägning den 27 maj och påtalade att det var en felaktigt uppsägning. Men det dröjde till fjortonde juni innan hon fick en skriftlig bekräftelse på att uppsägningen var felaktig, vilket var några jobbiga veckor av ovisshet för hyresgästen.

– Vi ger alltid en muntlig bekräftelse direkt per telefon. Om hyresgästen önskar få en bekräftelse i skrift skickar vi även ut detta snarast möjligt. Det är oklart varför den har dröjt i detta enskilda fall då utskickade lösbrev inte registreras men en skriftlig återkallelse av en uppsägning skickas i regel ut direkt vi får kännedom om detta, säger hon.

Men i det här fallet säger hyresgästen att hon ringde er och att någon skulle ringa tillbaka efter att ha kollat om uppsägningen var felaktigt men inte återkom. Därefter kontaktade hon Hyresgästföreningen. 

– Enskilda avvikelser kan förekomma men om hyresgästen i detta enskilda fall hade ringt eller skickat e-post hade återkopplingen blivit ännu snabbare. Vi är alltid tydliga med att vi hanterar en stor mängd ärenden men att hyresgästerna kan vara trygga med att inga ytterligare åtgärder vidtas innan vi har återkopplat.

Annons

Hur ser du på att hyresgästen har mått dåligt över att inte få en skriftlig bekräftelse att hon inte är uppsagd?

– Vi beklagar det och förstår att det skapar oro. Vi är alltid noggranna med att informera hyresgästerna om att en uppsägning alltid måste prövas av hyresnämnden och finns tillgängliga för frågor eller funderingar för de som har mottagit uppsägningarna.

Hur många av de lite över sex tusen hyresgäster som kontrollerats i Södertälje och på Järva har sagts upp felaktigt?

– Det är några som har blivit felaktigt uppsagda, säger hon.

Läs också Hyresgäst ringde störningsjouren 41 gånger och skrek ”åk hem till Afrika” till grannar – sägs nu upp från lägenhet Sopkaos på balkongen – hyresgäst uppsagd för tredje gången Hade "råd" att köra Voi - tvingas flytta efter att socialen vägrat betala hyran

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.