HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Svartmögel och underkänd ventilation i nyproduktion

Stockholm Svartmögel och stora brister i ventilationen. Hyran är hög för lägenheterna i Hammarby sjöstad. Men bristerna är stora. Vid senaste kontrollen hade ingen lägenhet godkänd ventilation.
Foto: Kenneth Samuelsson
Mögel och dålig ventilation. En av de drabbade är Daniel Johansson.

Utifrån sett smälter huset väl i in bland övriga byggnader i Hammarby Sjöstan. Huset är byggt 2008 och en tvåa har en hyra på tio tusen kronor. Men innanför dörrarna till Svenska Bostäders hyreshus på Hammarby sjöstad pyr missnöjet bland hyresgästerna.

Hyresgästerna på Hammarby Allé 32-36 och Förskeppsgatan 2 klagar över dålig ventilation, hög värme på sommaren, kallras på vintern och mögelproblem, något som flera gjort sedan 2008.

Läs också72 000 stockholmare får hyreshöjning med 2,35 procent

Vid senaste ventilationskontrollen i maj 2018 hade alla 88 lägenheter som kontrollerades underkänd ventilation. Av 88 lägenheter saknades ventilation helt i 13 badrum. Luftgenomströmningen ska vara 15 liter per sekund. I badrummen var det noll.

Daniel Johansson, talesperson för hyresgästerna i huset, har t.ex. inte haft en fungerande köksfläkt sedan han flyttade in 2010.
– Det är under all kritik. Vi betalar en hög hyra som höjs varje år fastän att boende kvalitén bara blir sämre. Ventilationen är urusel och flera grannar har haft problem med mögel, säger han.

Han mejlade i somras till folk i huset och frågade om andra hade besvär. Totalt svarade 20 hyresgäster, 17 uppgav att de hade problem i lägenheten, 16 stycken med ventilation, tre med svartmögel. Flera hyresgäster uppger att de har felanmält problem redan när de flyttade in 2008, utan att det åtgärdats.

Läs ocksåVägrade renovera badrum – hotas av 100 000 i böter

Daniel Johansson har kontaktat Svenska Bostäder flera gånger om problemen och ifrågasatt om ventilationen är godkänd.
– Förvaltaren hävdade i somras att ventilationen i huset var godkänt. Men när jag begärde ut ventilationsprotokollet visade det sig att den inte alls var godkänd och när jag konfronterade förvaltaren så medgav han att det stämde, säger han.

Han och flera hyresgäster vill ha kompensation för bristerna men också att de faktiskt bara åtgärdar alla fel som sträcker sig långt än ventilationen.

Beskedet hur Svenska Bostäder ser på kravet på kompensation kom i brevlådan i oktober. ”Gällande frågan om eventuell hyresnedsättnning som har cirkulerat så är vår inställning att vi inte har brustit i något hänseende som kan anses ge upphov till ”brister och men i nyttjanderätten”. I brevet hävdar bolaget också att de har hanterat felanmälningar som rör ventilation i rimlig tid. Bristerna som framkom vid senaste ventilationskontrollen ska åtgärdas inom kort, står det i brevet.

Läs ocksåHyresgäster får 66 000 kronor till lådcykelpool

Daniel Johansson är inte nöjd med svaret.
– Istället för att ta hyresgästernas oro och kritik på allvar och boka ett möte med oss, så skickar man ett mejl där det står att de inte har gjort något fel. Vi vill att de åtgärdar alla fel och ger oss en kompensation eftersom vi har betalt full hyra trots att lägenheterna inte varit fullt fungerande, säger han.

Han ifrågasätter påståendet alltid hanterat de anmälningarna i rimlig tid.

– Min anmälan skedde första gången 2010 och så även direkt igen till Svenska Bostäder när de tog över fastigheten från Primula och är inte åtgärdat än.

En kvinna som lever med skyddad identitet och vill vara anonym visar bilder på flera fönster med svartmögel. De är tagna vintern 2016/2017 då hon var tvungen att åka hem från jobbet på lunchen för att lägga handdukar i fönstren på grund av att vatten rann nerför rutorna.
– De som var här och inspekterade bristerna sa att det var ett fuskbygge och sade ”Hur kan du bo här, du har ju ingen ventilation”, säger hon.

Efter ett tag kom en person som fixade ventilationen och fukten försvann.
– Men jag har barn och tycker det känns obehagligt att inte veta om möglet är helt borta, speciellt när man betalar tio tusen för en tvåa. Jag har inte fått en krona i kompensation trots att jag till och med fick betala elen för värmeelementet som behövdes för att få bort fukten, säger hon.

Flera hyresgäster vittnar om att de klagat på ventilationen under flera år men inte fått hjälp. Men Filip Björnfot Nilsson, förvaltare på Svenska Bostäder, hävdar att de har undersökt alla problem som felanmäls av hyresgästerna och åtgärdat eventuella brister.
– När det gäller ventilationen så har våra undersökningar visat att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för luftvärden, säger han.

Men hyresgäster säger att de felanmält brister som inte åtgärdats. En person har inte haft en fungerande köksfläkt på flera år, kommentar?
– Det stämmer inte, vi kollar direkt och åtgärdar det.

Att de nu genomför stora åtgärder i fastigheten beror på att senaste ventilationskontroll visade att ventilationen var underkänd.
– Vi åtgärdar de fel som har uppkommit. Tidigare OVK-besiktning har dock varit godkänd, säger han.

En hyresgäst menar att du sagt att ventilationen var godkänd men att den inte var det, kommentar?
– Det har missuppfattats då jag har påpekat till hyresgäster att tidigare OVK var godkänd men att den senaste OVK-besiktningen nu har underkänts, säger han.

Flera hyresgäster vill ha kompensation på grund av ventilationsbrister, kontrollen visar också att flera badrum och kök inte haft någon ventilation alls. Varför säger ni nej till det?
– Gällande frågan om eventuell hyresnedsättning som har cirkulerat så är vår inställning att vi inte brustit i något hänseende som kan anses ge upphov till ”brister och men i nyttjanderätten”, säger han och menar att de genomfört undersökningar och åtgärder inom rimlig tid efter felanmälan.

Harald Liebler, driftansvarig på Svenska Bostäder, berättar att de vidtar flera åtgärder för att få ordning på ventilationen i lägenheterna. Dels kommer ventilationskanalerna att rengöras samtidigt som hela ventilationssystemet justeras in. Därefter kommer en ny ventilationskontroll att göras för att se så att det fungerar som det ska.
– Målet är att ventilationen är godkänd innan året är slut, säger han.

Vad gör ni om det inte blir godkänt?
– Då fortsätter vi med åtgärder tills det blir bra. Alla våra fastigheter ska ha en godkänd ventilation, säger han.

Läs också Hyresgäster i Gamla Stan delar på lådcyklar MKB får bakläxa – måste undersöka mögel i hus på Eriksfält

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.