Annons

Värden bytte badkaret mot duschkabin – nu går det inte att städa ordentligt

Foto: Jenny Knutsson

Vår hyresvärd har tagit bort badkar och satt dit duschkabiner. Det kan man ju tycka är mycket bättre. Men man kommer inte åt att städa bakom och under kabinen. Golvbrunnen går inte heller att komma åt.

Det blir ju riktigt snuskigt och heller inte så fräscht. Har försökt tillverka egna redskap för att komma åt överallt.

Vad kan vi kräva av värden för att det ska rättas till?

Undrar: Lena

Hyresgäster är skyldiga att vårda lägenheten, vilket bland annat innebär att man ska städa lägenheten.

Jag tycker du ska kontakta hyresvärden för att få råd om hur du ska göra för att hålla rent vid duschkabinen. Kanske kan du också googla för att få tips.

Däremot kan du inte begära att hyresvärden ska utföra städningen eller byta tillbaka till badkar eller annat mer lättstädat alternativ.

Senaste frågorna
Visa fler
Om Hyresakuten

Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.

Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm

Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se

Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.

Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.

Illustrationer: Ann-Li Karlsson.

Trygghet i boendet

Ja!
Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.