HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

45 000 kronor till lusdrabbad hyresgäst

Dalarna En lusattackerad Gävlekvinna fick 45 000 kronor i ersättning. – Känn ingen skam. Prata om det, dokumentera och ställ krav, säger Hyresgästföreningens Jessica Sivsdotter.

Gävlekvinnan frågade om det hänt något särskilt eftersom det hade varit så många in- och utflyttningar i lägenheten som hon precis fått kontrakt på.

– Nej, det är problemfritt, svarade förvaltaren.

Läs ocksåHyresgästföreningen om budgeten: Många utsatta i hyresrätt glöms bort

Två dagar efter att kvinnan flyttat in vaknade hon med utslag på sina kliande underarmar. Hon hade haft ovälkommet nattsällskap i sängen. Lägenheten var full med löss.

Gavlegårdarna nekade först ta ansvar för något mer än saneringen av själva bostaden.
– Det är vår policy, var beskedet.

Men efter ett tag kröp det fram att Gavlegårdarnas personal känt till att lägenheten haft en ”historik” som man inte informerat den nya hyresgästen om.

Läs ocksåJennifer vill se öppnade föreningslokaler: ”Restriktionerna hävs ju överallt”

Gävlekvinnan valde att ta strid för sin sak. Historien slutade med att bostadsföretaget gick med på att snabbt erbjuda hyresgästen en ny, likvärdig lägenhet samt 45 000 kronor för sveda och värk samt ersättning för förstörda möbler, kläder som måste värmebehandlas och övriga omkostnader.

– Vägglöss är ett otroligt stort men i boendet. Ett fruktansvärt trauma för de drabbade, säger Jessica Sivsdotter, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Gävle.

Hon tycker att den vedertagna ersättningen på 15 procent av hyresbeloppet är otidsenlig och att det är dags att ställa högre krav på bostadsföretagen. Som Hem & Hyra skrev igår betalar vissa bostadsföretag ingen ersättning alls, kommunala Tunabyggen till exempel, trots att de har höga kostnader för skadedjursbekämpning. 

Läs ocksåLena tog fajten om lyhördheten – därför får hon ersättning av värden

Att oskyldigt bli utsatt för vägglöss värderas i dag som ett mindre men i boendet än att ha en mus under diskbänken, vilket ersätts med 25 procent.

– Vår uppfattning är att hyresvärden alltid ska ta ansvar även för sanering av lösöret. Annars riskerar man att behålla problemet i huset. Därutöver tycker vi att oskyldigt drabbade hyresgäster ska ha en högre ersättning än 15 procent, säger Jessica Sivsdotter.

Hennes råd till hyresgäster som råkar ut för vägglöss är att stå på sig och ställa krav.
– Det här är ingen skamfylld fråga i dag. Det är inget som har med dålig hygien att göra. Dokumentera, informera omedelbart hyresvärden och prata med grannarna. Annars kan det hända att problemet bara förvärras.

Läs också Jurist om vägglusinvasionen: "Hyresgästerna har rätt till skadestånd" Hans, 81, om lusinvasionen: ”Det kryllade överallt i sängen"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.