Anna fick vänta fem månader på ny balkongdörr
– Det har pendlat mellan 13 och 16 grader i lägenheten, jag har varit tvungen att sova med underställ, pyjamas och tre par strumpor, händerna har varit kalla hela tiden, säger Anna Planting Gyllenbåga.
Bakgrunden är att hon i september förra året hörde av sig till hyresvärden Akelius på grund av att det var kallt i lägenheten på Klockarvägen i Södertälje eftersom det var en centimeter stor glipa mellan dörrkarmen och balkongdörren, trots att dörren var stängd.
Efter det har hantverkare och fastighetsskötare vid upprepade tillfällen kommit för att laga dörren utan att lyckas. I november fick hon beskedet att dörren inte gick att laga och att en ny måste beställas.
– Då hade det gått flera månader sedan jag anmälde felet och det var väldigt kallt och jobbigt, säger Anna Planting Gyllenbåga.
Men turerna kring balkongdörren fortsatte efter det enligt Anna Planting Gyllenbåga.Åtta dagar efter att hon fått beskedet att en ny dörr var beställd kommer tre hantverkare och säger att de ska mäta dörren för att beställa en ny dörr.
Efter det fick hon besök av en till hantverkare som ville titta på dörren för att kunna beställa en ny.
– Men då blev jag arg. Då hade de sagt att dörren var beställd två gånger utan att den var det. Det känns som att de skiter i att jag fryser. Jag vill ha kompensation för att det varit kallt i flera månader, säger hon.
Anna har ett funktionshinder och bor i ett så kallad LSS-boende, LSS står för lag om stöd och service till vissa funktionshindrade och ger rätt till hjälp. Hennes kontaktperson sitter med under intervjun och bekräftar alla turer kring dörren. Anna Planting Gyllenbåga tror att Akelius struntar i henne på grund av att hon bor i ett LSS-boende.
– Det känns som att de diskriminerar mig för att jag bor här. Jag har ringt min mamma många gånger och varit ledsen. Men de jäklas med fel person, i min familj låter vi inte saker passera om vi upplever att något är fel, säger hon.
Henrik Källåker, regionchef för Akelius Stockholm, säger att bolaget naturligtvis inte särbehandlar sina hyresgäster. Han förklarar att det tog så lång tid eftersom bolaget försökte täta dörren men misslyckades varpå en ny dörr beställdes. En dörr som måste specialtillverkas och därför tog längre tid än normalt att få fram.
– Jag beklagar att det tog så lång tid, våra hyresgäster ska ha en dörr som fungerar. Hon får kontakta oss så får vi kompensera henne, säger han.
Men det har ju tagit fem månader att få en ny dörr ska det ta så här lång tid?
– Nej det ska det inte, det är olyckliga omständigheter som har gjort att det har blivit så här och det beklagar jag.
Den 17 februari installerades en ny balkongdörr, lite över fem månader efter att hon felanmält dörren.
Anna Planting Gyllenbåga är nöjd med dörren.
– Men det tar emot att felanmäla andra saker i lägenheten eftersom jag tänker att det kommer att ta lång tid att få det gjort, säger hon.