Badrumsrenovering på Pennygången skapar oro

Göteborg Trettio hushåll får dela på sex toaletter på gården – under flera månader mitt i vintern. Det är Stenas förslag på lösning när badrummen ska renoveras på Pennygången i Göteborg.
Renoveringarna på Pennygången går nu vidare till hus nummer två. Hyresgästerna kommer att bli utan fungerande badrum i lägenheterna under upp till två månader. Arkivbild.

Efter åratal av strider med hyresvärden Stena så pyr missnöjet igen på Pennygången i Högsbo. Ett hus är färdigrenoverat, men nu gäller det byggnad nummer två.

Förra gången drog det ut så mycket på tiden att det bara var tre familjer kvar till sist, och då ordnade Stena evakueringslägenheter åt dem. Men den här gången ska huset renoveras med kvarboende hyresgäster, säger Mattias Axelsson, ordförande i den lokala hyresgästföreningen på Pennygången.

Läs ocksåSjuk åldring vägrade släppa in värden för fönsterbyte – blev uppsagd efter 49 år

Renoveringen kommer att innebära att vatten och avlopp stängs av i lägenheterna. Köken kommer att vara avstängda 1-2 veckor och badrummen 6-8 veckor.

Totalt 30 hushåll kommer att få dela på 6 toaletter med dusch på gården under tiden, även om inte alla lägenheter ska renoveras samtidigt. Trevåningshusen saknar hiss och renoveringarna förväntas pågå från januari till april-maj.

– Det kan bli väldiga problem för barnfamiljer, tänk dig själv om vinterkräksjukan börjar gå på februarilovet. Många är upprörda och oroliga, säger Mattias Axelsson.

Läs ocksåHyresgästföreningen på krigsstigen mot Willhems hyror: "Rabatterna bevisar att hyrorna är för höga"Under medlemsveckan i maj knackade Ester Sandström, Jesper Lissmark, Moa Holm och Thomas Grinderslev dörr hos Willhems hyresgäster i Druvefors. "Engagemanget kring de rabatterade hyrorna var stort", säger förhandlaren Jesper Lissmark.

Ett annat problem är att inte heller köken kommer att ha fungerande vatten och avlopp under delar av tiden. Det kommer istället att finnas på varje våningsplan i trapphusen.

– När människor har frågat om detta på mötena så har Stenas förslag på lösning varit att de ska använda engångstallrikar och plastbestick. Men man måste ju fortfarande kunna diska kastruller och annat, säger Mattias Axelsson.

Den lokala hyresgästföreningen är missnöjd med hur Stena hanterar frågan och tycker att de boende istället borde erbjudas evakueringslägenheter. Därför kallar man alla boende till ett möte tillsammans med Hyresgästföreningens jurister i morgon tisdag.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

– Efter omtaget för två år sedan har Stena varit noga med att hävda att de för dialog med oss boende, men det här visar på motsatsen. Stena måste börja lyssna på hyresgästerna och diskutera vad som faktiskt fungerar, säger Mattias Axelsson.

LÄS MER:

Stena: ”Vi börjar så här och kompletterar vid behov”

Läs också Mer otryggt när hyresgäster bor på kort tid – grannar hinner inte lära känna varandra Hyresgäst skruvade loss delar i rinnande toalett – fick besked om uppsägning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.