Duvorna ockuperade hyresgästernas balkonger
Torkat bajs, fjädrar och grenar. En av hyresgästerna i östra Lund beskrev i ett brev till miljöförvaltningen hur familjen tvingades städa på sin balkong varje dag.
“Situationen är således osanitär och fullständigt ohållbar. Problemen förvärras dagligen i takt med att fler duvor gör denna balkong till sitt hem”, skriver mannen som har ett litet barn och oroar sig för smittspridning.
Stena fastigheter äger huset men hyresgästen är inte nöjd med hur värden har agerat hittils. Flera av grannarna har klagat hos värden och misstänker att fåglarna har gjort en av balkongerna i området till sin bas och att problemen sprider sig till andra därifrån. Enligt skrivelsen till kommunen har inte hyresgästen med den balkongen gjort tillräckligt för att stoppa störningarna. Nu vill brevskrivaren istället att miljöförvaltningen i Lund agerar.
Det är generellt hyresgästernas uppgift att hålla rent på sina balkonger. Men om det uppstår stora problem, som till exempel med duvor, kan ansvaret istället hamna på fastighetsägarens axlar. Om det kan klassas som ”olägenhet för människors hälsa” kan en kommun tvinga en hyresvärd att agera. I extrema fall kan problem av den här typen även var grund för hyresreduktioner.
Kommunen har gått vidare och informerat fastighetsägaren om klagomålen och ställt frågan vad hyresvärden tänker göra. Stena menar att problemen har avtagit och att det nuläget inte finns anledning att agera. Värden skriver i mejlväxlingen med miljöförvaltningen att man är beredd att att hjälpa till med sanering och nät på balkonger hos hyresgäster med duvproblem.