Hyresgäster vill veta mer
Hyresgästföreningen införde sin särskilda jourtelefon för juridiska frågor för några år sedan. Sedan dess har samtalen ökat stadigt. Trenden bröts förra året då det var cirka 300 färre samtal än året innan.
– Det är en marginell förändring. År 2006 var ett toppår och förändringen ligger i genomsnitt på knappt ett samtal om dagen, säger Lennart Björkman, chef för juridiska avdelningen.
Han berättar att fler ärenden går till domstol, förra året företrädde föreningen drygt 70 medlemmar i hyresnämnden.
– Det har blivit allt mer känt att man kan komma och få hjälp och råd hos. För att kunna möta medlemmarnas behov har vi också anställt en jurist till.
Från maj månad kommer det att finnas fyra jurister och tre handläggare i den juridiska jouren.
Annons
Fakta:
Hyresgäster vill veta mer
Här är samtalens topp-fem-lista
Frågor om brister av olika slag, som att en spis som är trasig.Om hyresavtalet, till exempel hur man säger upp sig.Övrigt som el-abonnemang, kabel-tv.Lägenhetens skick, till exempel att man saknar ett förråd.Störningar.
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.