Hyresgäster vill veta mer

Västra Götaland Medlemmarna fortsätter att ringa till Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg. Under förra året tog telefonjouren emot drygt 3 000 samtal. Frågorna handlar om allt från en trasig spis till hur man säger upp sin lägenhet.
Hyresgästföreningen införde sin särskilda jourtelefon för juridiska frågor för några år sedan. Sedan dess har samtalen ökat stadigt. Trenden bröts förra året då det var cirka 300 färre samtal än året innan.
– Det är en marginell förändring. År 2006 var ett toppår och förändringen ligger i genomsnitt på knappt ett samtal om dagen, säger Lennart Björkman, chef för juridiska avdelningen.
Han berättar att fler ärenden går till domstol, förra året företrädde föreningen drygt 70 medlemmar i hyresnämnden.
– Det har blivit allt mer känt att man kan komma och få hjälp och råd hos. För att kunna möta medlemmarnas behov har vi också anställt en jurist till.
Från maj månad kommer det att finnas fyra jurister och tre handläggare i den juridiska jouren.

Fakta: Hyresgäster vill veta mer

Här är samtalens topp-fem-lista
Frågor om brister av olika slag, som att en spis som är trasig.Om hyresavtalet, till exempel hur man säger upp sig.Övrigt som el-abonnemang, kabel-tv.Lägenhetens skick, till exempel att man saknar ett förråd.Störningar.

Läs också Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus" Kritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas internt Så ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl” Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.