Kallt och oskottat i Krylbo

Avesta Hyresgästföreningen skriver ännu en gång till Nya Byn Krylbo AB om att förvaltningen fungerar dåligt. Många hyresgäster fryser och snöröjningen är dålig.
Halkbekämpningen fungerar dåligt i Krylbo menar hyresgäster som Hyresgästföreningen talat med. Foto: LENA MATTSSON

Ärendehandläggare Jonas Fredriksson på Hyresgästföreningen i Borlänge har talat med många hyresgäster den senaste tiden och hans bild är att förvaltningen av lägenheterna i Krylbo och Karlbo inte fungerar som den ska.

– Hyresvärden håller på att byta termostater på elementen så här  mitt i vintern och det har medfört att det blivit kallt hos många hyresgäster. De boende har också berättat att snöröjning, sandning och trappstädning inte heller sköts ordentligt.

Läs ocksåHyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna”Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Flera hyresgäster har dessutom berättat att de tvekar inför att vända sig till hyresvärden då de upplever att de blir illa bemötta.

– Nu har jag skrivit brev till Nya Byn i Krylbo AB med de här påpekandena och vi får se vad som händer, säger Jonas Fredriksson.

Advokat Thomas Jäderlund i Stockholm skrev i december på Nya Byn Krylbos uppdrag ett fem sidor långt brev till hyresnämnden i Västerås. Anledningen till brevet är att förtegaet vill ”… dels … klargöra sin position i händelse av att hyresgästföreningen avser att eskalera tvisten och dels… … uttrycka sin bestörtning över att behöva interagera med en hyresgästföreningen som medvetet obstruerar Bolagets arbete med att tillhandahålla så bra service som möjligt och värna om hyresgästerna.”

Läs ocksåFå klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka omEn tredelad bild som visar en äldre kvinna, ett helt trasigt köksgolv och en trasig fasad.

I brevet finns också åtta punkter där hyresvärden påpekar sitt missnöje med Hyresgästföreningen.

Bland annat skriver Nya Byn Krylbo genom sin advokat:

”… att hyresgästföreningens startegi är att samla på sig klagomål om olika brister så att man kan bygga sig ett ärende om tvångsförvaltning. Att istället framföra eventuella brister till Bolaget, så att Bolaget genast kan rätta till dessa, skulle rimligen vara i hyresgästernas intress, dock synes det inte alls vara samma sak som hyresgästföreningens intresse.”

Läs ocksåVärden misstänker en vattenskada under högar med soporSopor på hög.

Och vidare:

”Bolaget skulle därför uppskatta om hyresgästföreningen något kunde ändra fokus från att agera maktorganisation med tvångsförvaltning högst upp på önskelistan till att vara en organisation som istället arbetar för hyresgästernas bästa genom att påbörja en ärlig och konstruktiv dialog i syfte att lösa, inte förstora, eventuella problem.”

Hem & Hyra har i dag inte kunnat nå representanter för hyresvärden.

Läs också Hyresnämnden lät mannen behålla lägenheten – nu är han häktad för knark och vapen Värdens nej blev hyresgästens vinst – får betala 10 000 kronor mindre för färgstänken

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.