Regn skapar fler bostadsärenden

Blekinge Ovanligt många hyresgäster har hört av sig med olika problem i boendet under juli. Men de typiska sommarfrågorna har precis som solen lyst med sin frånvaro i regnets spår.
Foto: Jenny Knutsson
Alexandra Lind, Hyresgästföreningen.

Regn, blåst, kyla och mera regn. Det dåliga vädret kan ha fått fler hyresgäster att stanna hemma under de mest intensiva semesterveckorna. Det tror i alla fall Alexandra Lind, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Linköping, kan vara orsaken till att hon fått ta emot ovanligt många ärenden under juli i år.

– Generellt är det färre som hör av sig till oss i semestertider än under resten av året. Men för min del har det varit mer att göra i juli i år än i fjol. Det har bland annat varit en hel del bristärenden, alltså att man ringer om olika problem i lägenheten, att något är trasigt till exempel, säger Alexandra Lind.

Läs ocksåVärd använder ”ljummenhyra” som argument för höjningar: "Vill att det ska vara rättvist"Halvkroppsporträtt på Jan Rydenäs och Annika Backlund som står intill en kopparfärgad fasad med fönster. I bakgrunden en grå böjd fasad, en grön buss och människor i rörelse på trottoaren. AB-hem har vänt sig till hyresnämnden för att få höja hyran i Fjärdhundra.

Och det behöver inte vara så att bristerna har blivit fler, utan att människor helt enkelt varit lediga och hemma och därmed haft tid att ta tag i det som man upplever som problem i boendet.

Generellt är det annars vanligt att frågorna och klagomålen under sommaren handlar om typiska sommarfrågor, som studsmattor och badpooler eller grannars grillos som stör.

– Jag har faktiskt inte haft ett enda sådant ärende i år, säger Alexandra Lind och utgår från att även det har med vädret att göra.

Läs ocksåAnnika Backlund om kritiken från hyresgästerna i Herräng: ”Det är bara att kavla upp ärmarna”Tvådelad bild: Till vänster ett område med röda trähus i två våningar, solen står lågt på himlen men en del av gångvägen genom området är i solen. Till höger infälld ett porträtt på Annika Backlund, närbild, i ljust hår och blåmönstrad tröja.

Eftersom det är semestertider även för Hyresgästföreningens personal så är bemanningen bland ärendehandläggarna något lägre än normalt. Det är dock inget som medlemmar som behöver hjälp ska märka något av.

– Vi täcker upp för varandra i regionen och de geografiska områdena blir lite luddigare än annars.

Men det finns andra faktorer som kan krångla till arbetet.

Läs ocksåHyresgäster i Herräng har tröttnat på strulet: "Problemen började när AB-hem tog över"Tre personer står på en gångväg i ett bostadsområde med röda trähus i två våningar i bakgrunden. En äldre kvinna i grå page och vinröd kappa, randig halsduk och med rollator, en äldre kvinna i vit page, mörkbrun jacka, blå tröja ovanpå en mönstrad tröja, och en man i röd keps och svart jacka, i elrullstol. Hyresgäster hos AB-hem i Herräng har tröttnat på problemen med hyresvärden.

– Det är alltid lite svårare att få tag på folk på sommaren. Hyresvärdar och hantverkare har ju också semester, säger Alexandra Lind.

Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Så vet du om bristerna i lägenheten är stora nog att åtgärdas – 60-årig kvinna fick nej

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.