Rensade inte golvbrunnen – blir av med lägenheten
Hyresgästen, som har hemtjänst och god man, hyr en etta av en bostadsrättsförening på Östermalm i Stockholm sedan snart 20 år. När en större vattenskada uppstod i hennes lägenhet så sa bostadsrättsförening upp hennes hyreskontrakt. Som skäl angavs att hon vanvårdat lägenheten eftersom hon inte rensat golvbrunnen och det ansågs vara anledningen till vattenskadan, samt att hon inte berättat för om skadorna i tid. Vid två tillfällen ska en representant för bostadsrättsföreningen hjälpt hyresgästen att rensa brunnen, som var igensatt av hår. Representanten ska också ha förklarat att det är hyresgästens ansvar att rensa golvbrunnen.
Hyresgästens gode man kontaktade en tid senare värden om att det luktade mögel i lägenheten. Det konstaterades att lägenheten var fuktskadad, att golvbrunnen inte rensats och att fukt trängt ner under golven. Besiktningsmannen menade även att vatten förmodligen hade stått fritt i hallen.
Hyresgästen förnekar att det runnit vatten i hallen, fläckarna på väggarna kan inte bero på enbart igensatt golvbrunn. Hon har varit medveten om att hon behöver mer hjälp. I hyresnämnden intygade ett vittne att det skyndsamt skulle skapas ett nätverk av läkare och personal från hemtjänsten.
Hyresnämnden ansåg att det står klart att hyresgästen inte rensat golvbrunnen, men att det är oklart om vatten runnit ut i hallen.
Sammantaget tyckte hyresnämnden att även om hyresgästen dröjt att anmäla skadan är det oskäligt att en så mångårig hyresgäst ska bli av med sitt hyreskontrakt.
Hovrätten gör en annan bedömning. De åtgärder, bland annat tätare besök av hemtjänsten, som vidtagits, räcker inte för att säkerställa att golvbrunnen hålls ren och ingen ny vattenskada ska uppstå.
Hyresgästen får dock anstånd med att flytta till årsskiftet.