Störningar gör henne sömnlös
Knäppande ljud i lägenheten och grannar som störde. Flytten till tvåan i februari i år har varit kantad av problem för Ann-Charlotte Norberg.
– Jag kunde inte sova på flera månader och ringde störningsjouren tre gånger, säger hon.
Störningsjouren kom och bekräftade att grannen störde. En kort tid efter att störningsjouren varit där, upptäckte hon att någon hade limmat igen hennes lås.
– Jag fick ringa en låssmed som höll på i flera timmar.
Händelsen polisanmäldes och efter det vågar hon inte ringa störningsjouren trots att störningarna fortsatt.
– Jag är rädd att något annat ska hända.
Hon tycker att Tyresö Bostäders har tagit lång tid på sig för att åtgärda det knäppande ljudet från ett vattenrör och få bukt med störande grannar.
– De har sagt att jag får lösa det själv genom att byta lägenhet, men jag vill inte utsätta någon annan för det här.
Maria Öberg, Tyresö Bostäders vd, säger att hon har gett rådet att byta lägenhet då hyresgäster är olika känsliga för ljud.
– En ny hyresgäst kanske inte störs lika mycket. Efter samtal med den störande hyresgästen har det inte rapporterats några fler störningar från vår bevakningsjour, hävdar hon.
Ni skriver på er hemsida att ”Relationen med de boende är nummer ett för oss i Tyresö Bostäder”. Samtidigt vittnar hyresgäster att det dröjer flera dagar, ibland veckor innan ni svarar på mejl. Ann-Charlotte Norberg fick vänta i tre veckor på ett svar från dig. Varför svarar ni inte på mejl?
– Det är beklagligt att det skett och självklart ska vi svara på mejl. Men ibland kanske vi inte hinner på grund av att vi har hög arbetsbelastning. Eller så kanske vi inte har något nytt att säga om det är ett ärende som har pågått en tid.
Men borde ni inte ge ett svar åtminstone?
– Jo det borde vi.
Totalt har störningsjouren ringts in 11 gånger varav det vid sex tillfällen konstaterats att grannar stört. Övriga gånger har ingen störning konstaterats. Hur många gånger kan man störa utan att bli uppsagd?
– Det går inte att säga utan beror på omständigheterna.
Hur tycker du att ni har hanterat ärendet som rör Ann-Charlotte Norberg?
– Vi har hanterat det enligt våra rutiner men det är bra att det nu har hamnat i hyresnämnden så att en oberoende part får pröva ärendet.
Den som blir störd av grannar kan ringa störningsjouren.
Om störningsjouren får rycka ut kan den som stör få betala en kostnad.
Upprepade störningar kan leda till uppsägning