Tog strid – fick tillbaka 15 000 för kall lägenhet
– Jag ska köpa lego för pengarna eller åka till något varmt land där jag slipper frysa. Jag har frusit så det räcker för tio år, säger Anna Planting Gyllenbåga.
Hem & Hyra har tidigare skrivit om att Anna Planting Gyllenbåga fick vänta länge på att Akelius skulle byta ut hennes otäta balkongdörr. En stor glipa i dörren gjorde att hon tidvis hade kallt och frös i lägenheten.
Därefter lovade Akelius att kompensera henne för problemen. Men när bolaget meddelade att hon kommer att få 3 164 kronor blev hon missnöjd.
– När jag såg en tabell om hur mycket man har rätt till i kompensation så kändes inte 3 164 kronor rätt. Det kändes som att de inte trodde jag visste hur mycket man ska få och försökte sig på en fuling.
Hon gjorde efterforskningar, läste artiklar och kom fram till att hon skulle kräva att få tillbaka 50 procent av hyran i tre månader då det var kallt i lägenheten, totalt 15 820 kronor. Svaret från Akelius:
– De sade ja, under förutsättning att jag inte gick till Hyresnämnden. Nu känns det som jag fått upprättelse. Jag är väldigt nöjd över att de tagit mig på allvar, säger hon.
Vad var det som fick dig att stå på dig och hota med att gå till Hyresnämnden?
– Jag såg att Akelius gjorde stor vinst och då tyckte jag inte att man ska hålla på och tjafsa om sådana här summor.
Henrik Källåker, chef Akelius region Stockholm, skriver i ett mejl att han inte vill kommentera enskilda ärenden.