Platens hyresgäster tycker bättre om värden
Enkäten görs vartannat år och skickas till alla Platens förstahandshyresgäster. Svarsperioden var under september till november i höstas. 5 010 enkäter skickades ut. 2 424 svar kom in, vilket motsvarar drygt 48 procent av de tillfrågade.
– Det är en ganska bra siffra även om vi förstås vill att så många som möjligt ska svara, säger Ulf-Henrik Östlund, marknads- och kommunikationschef hos Platen.
Frågorna berör 13 olika områden, alltifrån hur fastighetsskötseln fungerar till hur trygg man känner sig i sitt bostadsområde.
Överlag får Platen gott betyg av sina hyresgäster. Värdet NKI, som står för ”nöjd kund-index” och sammanfattar vad hyresgästerna har för övergripande intryck av sin värd, har ökat jämfört med tidigare år.
– Den här gången blev snittet 4,1. Förra gången fick vi 4,0 i betyg. Skalan går från ett till fem, förklarar Ulf-Henrik Östlund.
Kontakt med personalen och felanmälan är de områden där omdömet stigit mest, vilket gläder vd Lars Åke Landén.
– Det känns extra kul att vår personal får höga betyg, säger han.
Bostadsstiftelsen fick ta emot en del kritik från sina hyresgäster när man för ett par år sedan tog bort möjligheten att felanmäla direkt till kundvärdarna ute i områdena. I stället infördes en central felanmälan via webb och telefon.
– Vi får fortfarande en del synpunkter på det. Men samtidigt är felanmälan det område där betyget ökar mest, så det är ändå ett kvitto på att vi är på rätt väg, menar Ulf-Henrik Östlund.
Utemiljö är ett annat område där betyget har stärkts efter att Platen satt in extra åtgärder efter klagomål på till exempel gräsklippning.
– Undersökningen är ett bra verktyg för oss för att få veta vad vi behöver jobba vidare med, säger Ulf-Henrik Östlund.
Det som hyresgästerna är missnöjda med i ett område kanske inte alls är ett problem i ett annat och tvärtom.
Lägst betyg i undersökningen får boinflytande.
– Det är jättemånga som svarar att de inte vet vad det är för något och då har vi ändå haft två stora artiklar i vår kundtidning senaste tiden om detta, säger Ulf-Henrik Östlund.
Platen samarbetar med Hyresgästföreningen kring boinflytande, men i flera områden finns inte någon lokal hyresgästförening och det ordnas få eller inga aktiviteter.
– Där har vi verkligen en förbättringsmöjlighet, säger Lars Åke Landén som hoppas att man under året ska kunna samla boende kring saker som de tycker är viktiga och jobba tillsammans med att till exempel förbättra utemiljön.
Andra saker som får lägre betyg än genomsnittet i undersökningen handlar bland annat om inomhustemperatur och ventilation.
Numera får de flesta enkäten digitalt, men det går även att få den i pappersform eller att bli intervjuad per telefon för dem som till exempel har svårt att läsa.
Här kan du som medlem i Hyresgästföreningen få svar på juridiska bostadsfrågor.
Skriv till
Hyresakuten
Hem & Hyra
Box 7514
103 92 Stockholm
Skicka frågor via e-post:
hyresakuten@hemhyra.se
Vi svarar på frågor av mer övergripande intresse och i den mån vi hinner.
Vill du ha snabbt svar vänd dig direkt till Hyresgästföreningen
Där hittar du också fler frågor och svar.