Annons

Alla hyresgäster anklagades för oväsen: ”Störningar från din lägenhet”

Nyheter ”Grannarna har under senare tid besvärats av störningar från din lägenhet”, ”Du är skyldig att visa hänsyn!” Förvånade hyresgäster i Bromma i Stockholm fick alla en anklagande broschyr i brevlådan. Nu kommer förklaringen.
En anklagande broschyr om hyresgäster som för oväsen delades ut. Ida Strutt, kommunikationschef på Svenska bostäder, förklarar vad som hände.
Foto: Privat/Jonas Elamson.
En anklagande broschyr om hyresgäster som för oväsen delades ut. Ida Strutt, kommunikationschef på Svenska bostäder, förklarar vad som hände.

Nyligen damp en broschyr ner i brevlådan hos alla hyresgäster i två av Svenska Bostäders fastigheter på Björnsonsgatan i Bromma i Stockholm. Folderns budskap verkade vara riktat till en hyresgäst som varit högljudd och bland annat stod det så här:

”Det har kommit klagomål på att grannarna under senare tid har besvärats av störningar från din lägenhet.”

ANNONSGuide till hemförsäkringar

”Det är din skyldighet att ändra ditt beteende och börja ta hänsyn.”

”Om du fortsätter att störa kommer vi att skicka ett varningsbrev.”

”Om du vill bo kvar måste du därför ändra ditt beteende.”

Läs också”Fler borde begära ersättning vid störningar”

Hyresgäster blev oroliga

Broschyren var illustrerad med pumpande högtalare, skällande hundar och lidande grannar. En hyresgäst som Hem & Hyra har pratat med reagerade starkt på budskapet.

– Först blev jag faktiskt orolig, när jag läste det där om att man kan bli av med sin bostad om man inte ändrar sitt beteende. Tänk om jag har en galen granne som påstått att vi stör, säger hyresgästen, som snart förstod att broschyren hade gått ut till fler och inte var personligt riktad.

Annons

Hyresgästen berättar att grannarna diskuterat lappen i husets Facebook-grupp.

Läs ocksåFaror på savannen och arga lappar – psykologen om varför vi bråkar i tvättstugan

– Några verkar ha blivit oroade på allvar.

Utdrag ur broschyren: "Det har kommit klagomål på att grannarna under senare tid besvärats av störningar från din lägenhet".
Utdrag ur broschyren: ”Det har kommit klagomål på att grannarna under senare tid besvärats av störningar från din lägenhet”.

Ida Strutt, kommunikationschef på Svenska bostäder, säger att hon blev väldigt förvånad när hon fick höra att broschyren om störningar delats ut. Hon förklarar hur det hela har gått till.

– Av misstag har det delats ut en jättegammal folder, som vi inte använder längre men som råkat ligga kvar. Den är numera slängd, säger hon.

Varför delades den ut?

– Det var den mänskliga faktorn, helt enkelt. Den skulle inte ha delats ut.

Men hur gick det till? Skulle hyresgästerna ha fått en annan broschyr?

Annons

– Jag vet faktiskt inte, men det har skett av misstag. Vi kommer att sätta upp en lapp i trapphusen där vi ber hyresgästerna om ursäkt. Vi ber dem också slänga foldern.

”Inte trevligt alls”

Förstår du om hyresgästerna som fick foldern tog illa vid sig?

– Ja, den var ju inte trevlig alls. Det är något riktigt gammalt. Det blev tokigt.

Hur ska ni se till att inte dela ut fler gamla broschyrer?

– Vi jobbar hela tiden med våra rutiner och informationshantering, men ibland kan misstag begås.

Hyresgästerna fick en ursäkt.

Läs också Störningsjouren hittade kvinna inlåst i förråd – värden vill vräka en man i huset Hyresgäst ringde störningsjouren 41 gånger och skrek ”åk hem till Afrika” till grannar – sägs nu upp från lägenhet Lämnade alla kranar öppna – nu vräks hyresgästen efter flera översvämningar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.