HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Anna, 83, stryker kläder i mörker – rädd att förfrysa i vinter

Nyheter I vintras var det 16 grader inomhus. Lägenheten är dåligt uppvärmd och värden har slutat betala för hennes radiatorer. Nu fruktar Anna, 83, inför den kommande vintern: "Jag orkar inte ens tänka på det".
Foto: Rikard Ljungqvist
Strykjärnet kan inte kopplas in medan ljuset är tänt. Anna, 83, får passa på att göra jobbet medan det är ljust.

En ljummen sommarbris drar förbi utanför fönstret och inne i trerummaren är det varmt och behagligt. I alla fall än så länge.

Den senaste vintern vill Anna, 83, helst glömma. Hon bor på en av Stockholms mest fashionabla gator, i ett område där medelinkomsten är över en halv miljon kronor om året. Ändå var hon nära att förfrysa i sin egen bostad.

Läs ocksåHalkade efter duschen och kraschade in i dörren – värden kräver 18 600 kronor

Hyreshuset på Grevgatan i hjärtat av Östermalm är från 20-talet. Ett gammalt hus med ett bristfälligt värmesystem. Medan hyresgästerna på bottenvåningen åtnjöt normal inomhustemperatur levde Anna i en lägenhet där termometern pendlade runt 16 grader.

Den tidigare fastighetsskötaren hade kompenserat den dåliga uppvärmningen med att låna ut ett par elradiatorer.

Med dessa kunde Anna nå en dräglig temperatur i delar av lägenheten, medan värden betalade för den extra elförbrukningen.

Läs ocksåHär är högsta temperaturen du behöver stå ut med inomhus
Lägenheten ligger på bästa Östermalmsadress, anrika Grevgatan.

Men den gamla fastighetsskötaren försvann – och likaså ersättningen för radiatorerna. De två senaste åren har Anna inte fått en krona, och vågar därför inte längre använda de energislukande, elektriska elementen. Pensionen från jobbet som barnsjuksköterska räcker inte till, förklarar hon.

– Det vore så skönt att kunna använda radiatorerna igen. Jag har frusit så mycket. Man var alldeles stel i händerna hela vintern.

För att uthärda kylan gick hon klädd i mössa, vantar, tjocka tröjor och ylletofflor, insvept i en pläd hon köpt på Skansen. Till slut fick en vän från pensionärsföreningen nog och kontaktade Hyresgästföreningen.

Läs ocksåRegeringen föreslår nya lagar – krafttag mot oseriösa värdar
Mössa, torgvantar, tjocka tröjor, tofflor samt en varm pläd till hands. Det är Annas inomhusgarderob vintertid.

– Hon höll på att frysa ihjäl förra vintern. Min övertygelse är att fastighetsägaren vill komma över lägenheten och därför inte hjälper till. Hon har flera gånger blivit uppmanad att flytta om hon tycker det är för kallt, säger vännen.

Elbolaget har sammanställt de senaste 1,5 årens räkningar och skickat till hyresvärden. Nu kan Anna bara vänta på en reaktion.

– Jag orkar inte ens tänka på vad som komma skall. Jag försöker att inte bry mig än så länge, säger hon.

Ingen glöd i lampan. Vill Anna stryka kläder får hon förlita sig på ljuset från köksfönstret.

Värmen är heller inte det enda som inte fungerar där hemma. Sedan proppskåpet byttes för två år sedan kan Anna varken använda radiator eller strykjärn medan ljuset är tänt.

– Då går proppen direkt. Så jag får passa på att stryka medan det är ljust ute. Och så mycket till underhåll är det ju inte – jag har själv målat om nästan hela lägenheten.

Eftersom Hyresgästföreningen har ett pågående ärende i fallet vill förbundsjurist Johan Candler inte uttala sig om den specifika situationen.

Att ha 16 grader i bostaden – är det något man ska behöva stå ut med?

– Nej, det är på tok för kallt. Utgångspunkten är att en hyresrätt ska vara fullt brukbar. Det är något man betalar för redan genom att betala hyra.

Som hyresgäst ska man därför inte behöva betala extra för att åtgärda en brist, berättar han. Det är upp till värden att hitta en lösning.

Och om värden vägrar hitta en lösning …

– Då återstår egentligen att göra en rättslig prövning. Men det är ytterst sällan det ska behöva gå så långt. Det brukar oftast lösa sig före dess.

Fastighetsägaren säger sig vara upprörd över bristerna i förvaltningen: ”Det ska självklart åtgärdas”.

När Hem & Hyra kommer i kontakt med fastighetsägaren säger hon sig vara upprörd över hur Annas ärende har skötts, och att hon inte har informerats om situationen. Hon uppger att ett antal åtgärder har satts in för att förhindra att scenariot upprepas kommande vinter.

– Så här kan man givetvis inte ha det. Jag har en förvaltare som skulle gjort det här jobbet, som inte kommunicerat ordentligt. Den förvaltaren är nu uppsagd.

Kommer hon att slippa frysa hemma?

– Självklart. Hon har rätt att ha varmt i sin lägenhet. Vi har höjt värmen i hela fastigheten, vi har luftat elementen, bytt ut reglage, gått igenom ventilationen samt isolerat balkongdörr och fönster. Och givetvis ska hon kunna använda elelementen om de behövs.

Kommer ni att ersätta hennes utlägg?

– Självklart ska hon ska få betalt för sina utgifter. Det har aldrig funnits något snack om det. Men vi måste också hitta orsaken till varför det är kallt – elelement är ingen bra lösning.

Vad gör ni åt att elen i köket inte fungerar?

– Det här är också en grej som jag förstått legat hos fastighetsskötaren. Det skulle också varit åtgärdat, vilket det inte blivit. Det gör mig arg med – jag förstår att hon är missnöjd.

Läs också Lars skräck när värden vägrade höja värmen: "kan förlora andra benet" Anna tvingades sälja sig till värden – för att familjen inte skulle vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.