Användarvänlig webbsajt ska inte spräcka budgeten
Förutom att den nya webbsajten är betydligt snyggare än den gamla skalas också innehållet på ett sådant sätt att den är lika lättanvänd vare sig man använder en dator, surfplatta eller mobiltelefon.
– Den är snygg, men målet är framför allt att den ska vara mycket bättre innehållsmässigt, säger Anna Grevlind, chef för Hyresgästföreningens digitala kanaler, om den nya webbsajten som lanserades på måndagen.
– Det intressanta för medlemmarna är inte att vi har en ny webbsajt, utan hur lättanvänd den är och vilken information som finns.
Bland annat är det i dag lättare att hitta svar på juridiska spörsmål, vare sig man är medlem eller inte. Detta då olika ämnesområden hålls ihop på ett bättre sätt än tidigare. Funktionen är viktig då hyresvärdar ofta är bra på att på sina sajter skildra juridiska frågor på ett sätt som ofta gynnar dem själva, säger Grevlind.
Jämfört med en gamla webbsajten, som låg uppe i fem och ett halvt år, är det också lättare att bli medlem.
– På den gamla sajten var det många som klickade på knappen för att bli medlemmar, men som sedan inte blev det, säger Grevlind och förklarar att man var tvungen att fylla i alla uppgifter på rätt sätt.
– I dag går det att fylla i sitt personnummer med tio eller tolv siffror och med eller utan bindestreck.
Den första nya medlemmen som registrerade sig genom den nya webbsajten bekräftar att det var lätt.
– Jag googlade på Hyresgästföreningen och kom till startsidan och sedan fyllde jag bara i personnumret innan mina uppgifter hämtades från Skatteverket. Det var hur lätt som helst, säger Carina Rex.
Som helt ny medlem är hon kanske inte helt rätt person att jämföra den nya sajten med den gamla, men hon gör ändå tummen upp för omgörningen.
– Jag har inte studerat hemsidan jättenoga men av det lilla jag såg så är den både snygg och verkar vara lättanvänd.
Förra gången webbsidan fick ett nytt utseende skenade kostnaden också snabbt i väg – budgeten på 14 miljoner kronor som skulle räcka till hyresgastforeningen.se, hemhyra.se samt det nya intranätet sprack. Webbprojektet ledde till en mycket kritisk internrapport, men det ska inte hända den här gången, säger Grevlind.
– Det är lägre kostnad än förra gången och det beror delvis på att vi ställde krav vid upphandlingen att det skulle vara ett väletablerat system, säger hon och förklarar att det system som användes för den gamla webbsajten både krånglade och krävde mer arbete.
– Projektet pågår fortfarande och kostnaden vill jag inte kommentera mer än att den blir billigare än vad den förra webbsajten var.
Och när hon får frågan huruvida budgeten riskerar att spricka den här gången svarar hon med ett ord:
– Nix.