HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Barnfamilj i Mjölby utan badrum i en månad

Mjölby Barnfamiljen har levt utan ett fungerande badrum i snart en månad. När de protesterade mot att inget händer svarade hyresvärden med att säga upp kontraktet, via Facebook.
Foto: Jenny Knutsson
Sedan en månad tillbaka måste Melinda Nylin, Mikael Söderlund och sonen Milo åka nästan två mil tur och retur för att kunna duscha.

Lille Milo, sju månader, verkar inte kunna bestämma sig för om han är glad eller ledsen. Mestadels jollrar han och verkar nöjd i sin babystol, men ibland åker mungiporna ner och han gnäller lite.

Vi sitter vid köksbordet i lägenheten som tar upp hela övre våningsplanet i huset på Egebygatan 22 i Mjölby. Milos föräldrar, Melinda Nylin och Mikael Söderlund, kan i alla fall hålla sig för skratt. De känner sig mest uppgivna.

Läs också

Sedan slutet av februari har familjen levt utan ett fungerande badrum. Toalettstolen är provisoriskt monterad på en plywoodskiva och spolas för hand med vatten som måste hämtas med hink i köket. Handfat och dusch saknas helt.

– Vi får åka till våra föräldrar och duscha. De bor i Skänninge, så det blir ett himla farande, säger Melinda.

– Vi vill kunna känna att vi bor här på riktigt, att det är ett hem. Det går att ha det så här ett tag, men sen orkar man inte mer, säger Mikael.

Läs också

Problemen började redan när paret flyttade in 1 juni i fjol. De misstänkte genast att badrummet var fuktskadat och hittade bland annat svartmögel bakom badkaret. Melinda och Mikael klagade till värden, Evangelos Bouzalakos, som var på semester men lovade att ta tag i det när han kom hem. Men så skedde inte, utan åtgärderna sköts upp gång på gång med olika motiveringar.

Till sist vände sig paret till kommunens miljökontor, som utförde en inspektion. Miljöinspektören beslutade, på delegation från miljönämnden, att hyresvärden senast 24 november skulle låta undersöka och åtgärda fuktskadan och även undersöka ventilationen som inte tycktes fungera i lägenheten.

Värden anlitade sotare som rensade ventilationskanalen från bland annat fågelbon men lät sedan avbryta arbetet.

Läs ocksåSex års kamp är över – nu kan Annika och Jim fira jul i nya lägenheten

– Han ville fixa det själv och kom hit med en vinkelslip, berättar Melinda som var ensam hemma med Milo vid tillfället.

Men i ventilationskanalen fanns spån och annat brännbart material.

– Det kom rök, brandvarnarna började tjuta och jag tog Milo och sprang ut.

Någon brand uppstod aldrig, men hon upplevde händelsen som mycket obehaglig.

Efter ytterligare påstötningar från paret påbörjades renovering av badrummet till sist i februari. Ytskiktet är borttaget och bjälklaget blottlagt. Så har det sett ut sedan 26 februari, då arbetet avstannade helt.

– Rören måste dras om och det går inte på försäkringen så värden vill inte anlita hantverkare till det, säger Mikael.

Innan rörfrågan är löst kan inte byggfirman som utför renoveringen fortsätta sitt arbete.

Mikael och Melinda har försökt förmå fastighetsägaren att låta slutföra renoveringen. Svaret kom förra veckan i form av ett meddelande via Facebook där hyresvärden skriver att han säger upp hyreskontraktet, något han senare framfört även via mejl.

– Han säger att vi bara gnäller och visst har vi klagat. Men det måste vi ju när saker inte fungerar, menar Melinda.

De både vill flytta och bo kvar. Egentligen trivs de i lägenheten, som har trädgård, bra läge och god planlösning. Samtidigt börjar situationen kännas väl påfrestande.

– Men det är jättesvårt att hitta något annanstans att bo nu, säger Mikael.

Häromdagen kom ett nytt beslut från kommunen. Om inte bristerna åtgärdats senast den 6 maj riskerar hyresvärden att tvingas betala vite på sammanlagt 40 000 kronor.

Dessutom har paret fått hjälp av Hyresgästföreningen att lämna in en begäran om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden. Det ger dem nytt hopp.

– Kanske händer det äntligen något nu, säger Mikael.

Läs också:
Hyresgästföreningen: ”Det här måste lösas snabbt”
Värden: ”Jag har gjort allt de har begärt”

Fakta: Brister kan ge sänkt hyra

Om hyresvärden inte åtgärdar brister i lägenheten finns möjlighet att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Nämnden kan besluta att bristen ska åtgärdas senast ett visst datum.
Om din lägenhet inte är i brukbart skick, helt eller delvis, kan du ha rätt till nedsatt hyra till dess att bristerna åtgärdats.
Storleken på hyresnedsättningen beror på hur stor del av lägenheten som berörs och vilka delar det handlar om. Kök och badrum värderas ofta högre än exempelvis sovrum.
Det är viktigt att inte på eget bevåg sluta betala hela eller delar av hyran eftersom det kan leda till att värden säger upp hyreskontraktet. Det finns också möjlighet att deponera hyra hos länsstyrelsen, men även detta bör användas med försiktighet.

Källa: Hyresgästföreningen.

Läs också Arga hyresgäster i nybyggt hus ger inte upp – kräver att felanmälan ska fungera Brister på Stensiken skapar otrygghet - Maritha: "Har inte varit i källaren på tio år"
Länkar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.