Annons

Elbil inte ett alternativ för alla – här saknas det laddstolpar

Hallstahammar Köra elbil och bo i hyresrätt är ingen självklar kombination. Hos de stora bostadsföretagen i Västmanlands, Uppsala och Gävleborgs län är det fortfarande glest mellan laddstolparna. Det visar Hem & Hyras kartläggning.
Foto: Mats Jonsson
Thorleif Bergström laddar och kör en elbil som han hyr av Hallstahems elbilpool.

Bensin- och dieselbilar är på väg att fasas ut i Sverige. Men att kunna välja att köra laddbart är en fråga om hur och var man bor. För många som har valt att bo i hyreslägenhet, och behöver ladda bilen i anslutning till bostaden, finns inte alternativet.

Hem & Hyra frågade de fem största kommunägda bostadsföretagen i Västmanland, Uppsala och Gävleborg om hur de ligger till med laddinfrastrukturen och hur deras planer ser ut för framtiden. Resultatet: 40 procent saknar i dag publika laddmöjligheter för vanliga hyresgäster. Några löser frågan från fall till fall. Hälften säger att de har planer på att bygga ut infrastrukturen. En tredjedel låter efterfrågan styra. Och 87 procent bedömer efterfrågan som liten.

ANNONSGuide till hemförsäkringar
Hem & Hyra har frågat de fem största allmännyttorna i varje län hur många laddstolpar de har. Inga laddstolpar: Faxeholmen, Söderhamn. Inga laddstolpar men planer finns: Hudiksvallsbostäder, Bollnäs bostäder, Gavlegårdarna, Östhammarshem, Kungsörs Fastighets. Har laddstolpar: Sandvikenhus (2 st), Tierpsbyggen (6), Salabostäder (4), Uppsalahem (56), Köpings Bostads (2), Hallstahem (9), Mimer, Västerås (24), Enköpings hyresbostäder (4), Håbohus (ca 5).

– Det är väldigt dåligt. Bostadsföretagen verkar inte ha förstått att det här är en konkurrensfaktor. Liten i dag men stor om några år. Och då hamnar den som inte skaffat sig kompetensen i tid på efterkälken, säger Thorleif Bergström som bor i en hyreslägenhet i Hallstahammar.

Hans hyresvärd Hallstahem tillhör de företag som ligger i framkanten med en förhållandevis väl utbyggd infrastruktur och dessutom med en egen elbilspool. Thorleif tillhör de flitigaste användarna av elbilen, en Nissan Leaf. Medlemskapet i poolen ingår i hyran. Bilen bokas och öppnas via en app i telefonen. 375 kostar det att använda bilen i fem timmar.

– På den tiden hinner vi åka till Västerås för att handla och fika och ta en tur i omgivningarna för lite fotografering till hustruns blogg.

Läs ocksåLaddad på elbil? Då gäller det att bo hos rätt hyresvärd: "Ska vara lätt att välja klimatsmart"Daniel Svanqvist, hyresgäst Åkab.
Sparar 15 000

Thorleif räknar med att han sparar 15000 kronor per år på att inte äga egen bil som ska tankas, servas, repareras, skattas och försäkras.

– Dessutom har vi fått konditionen tillbaka nu när vi går exempelvis in till centrum i stället för att alltid ta bilen som vi gjorde tidigare.

Att köra en bil som inte lämnar några utsläpp efter sig tycker Thorleif Bergström känns extra bra.

Annons
Läs också16 500 hushåll får vänta på besked om hyran efter flera strandningarHalvkroppsporträtt på Marcus Kjellin som står längst till höger i bild i en mörkblå skjorta. I bakgrunden syns ett bostadshus.

– Det stillar samvetet. Dessutom är det en behaglig bil att köra. Den ligger bra på vägen och det finns gott om krafter när man ska göra en omkörning, säger han.

”Jätteviktig pusselbit”

Marie Pellas, ordförande i organisationen Gröna Bilister, tycker att det är väldigt olyckligt och ojämlikt om valet av bil ska hänga på hur man bor.

– Det är jättesurt om det inte går att välja att köra elbil för att man bor i hyresrätt. Utbyggd laddinfrastruktur hos hyresvärdarna är därför en jätteviktig pusselbit om Sverige ska nå miljömålen, anser hon.

Är fossilfri privatbilism 2040 ­realistiskt?
– Jag försöker vara optimistisk. Men det går inte att lösa frågan om hållbar mobilitet enbart genom alternativa drivmedel till bilar. Vi behöver också minska vårt bilresande kraftigt. Det håller inte att fortsätta åka omkring i bilar med i genomsnitt 1,2 personer.

Svagt men ökande intresse

Faxeholmen i Söderhamn är ett av de bostadsföretag som saknar laddstolpar. Företaget har heller inga planer på att installera några.

– I dagsläget bedömer jag efterfrågan som låg, förklarar marknadschefen Anette Nord.

Hos flera andra företag upplever man att efterfrågan på laddplatser visserligen är liten, men att den stiger och att den kan accelerera ytterligare om tillgången på laddplatser ökar.

Annons

– Vi ser en svagt ökande trend, säger Anna Freiholtz, hållbarhetschef vid Uppsalahem med 56 laddstolpar utspridda i flera bostadsområden.

Hittar lösningar vid behov

Flera företag löser det från fall till fall när en hyresgäst som vill skaffa elbil hör av sig.

– Vi har inga separata laddstolpar. Däremot anpassar vi elinstallationerna på garage- och parkeringsplatser efter önskemål från hyresgäster som vill ladda sina elfordon, berättar Lars Åsberg, Bollnäs Bostäders vd.

Några andra allmännyttor, däribland Gavlegårdarna i Gävle, har laddplatser för egna fordon och kommunala tjänstebilar men inga laddmöjligheter för vanliga hyresgäster.

– Det är ett arbete som pågår med kommunens olika aktörer. Förhoppningsvis har vi kommit en bit längre framåt hösten med planerna på att kunna erbjuda hyresgästerna möjligheten att kunna ladda elfordon. Men var och när och vilken betalningsform är för tidigt att uttala sig om, säger Mats Åström, Gavlegårdarnas miljöchef.

Fakta: Utfasning av bensinbilar
  • Senast 2040 ska endast fossil­fria drivmedel tillåtas.
  • Redan 2030 upphör försälj­ning­en av personbilar med förbränningsmotorer. Då säljs bara el- och vätgas­bilar.
  • Ut­byggnaden av ladd­infra­strukturen måste därför på­skyndas. Det är kontentan av en utredning som lämnades till regeringen i början av sommaren.
Läs också Vann Laddguldet för sin strategi – vd:n: "Flest stolpar är inte bäst" Mauritz ville sätta upp en laddstolpe: Kallduschen – inget bidrag till hyresgäster Hyresvärdar öppna för bilpooler - men intresset svagt utanför storstäderna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.