Annons

Laddad på elbil? Då gäller det att bo hos rätt hyresvärd: ”Ska vara lätt att välja klimatsmart”

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg Skövdebostäder har 200 – Edethus 0. Så stor är skillnaden i antalet laddstolpar hos allmännyttan i ett 40-tal kommuner i västra Sverige. Daniel Svanqvist lyckades få Åmåls kommunfastigheter att sätta upp en egen laddbox åt honom i garaget. Elen betalar han via en app i telefonen. ”Jag kan ta mig till och från jobbet ett par gånger på en enda laddning”, säger han.
Daniel Svanqvist, hyresgäst Åkab.
Foto: Kajsa Wedberg
Daniel Svanqvist pendlar mella lägenheten i Åmål och jobbet i Årjäng och måste kunna ladda varje natt. "Så fort Åkab lovade sätta upp en laddbox i mitt garage beställde jag min elbil och det har jag inte ångrat", säger han.

Allt fler kör elbil. I december förra året gick elva procent av personbilarna i Sverige helt eller delvis på el.

Men en elbil måste laddas, och det har det hittills varit svårt för hyresgäster att göra på hemmaplan.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

När Hem & Hyra för fem år sedan granskade laddmöjligheterna hos kommunala bostadsbolag i Västsverige var det få som satt upp laddstolpar.

Det har blivit lättare för hyresgästerna hos de kommunala värdarna i BohusÄlvsborg-Skaraborg att ha elbil. Men skillnaden mellan olika värdar är stor.
Det har blivit lättare för hyresgästerna hos de kommunala värdarna i BohusÄlvsborg-Skaraborg att ha elbil. Men skillnaden mellan olika värdar är stor.

I dag har antalet laddstolpar blivit fler. Men skillnaderna mellan olika värdar är stor. Det visar vår nya granskning.

Skövdebostäder har exempelvis 200 laddstolpar. Medan Edethus i Lilla Edet, Gullspångsbostäder, Mellbo i Mellerud, Munkbo i Munkedal och Valbohem i Färgelanda inte har en enda.

Läs ocksåVann Laddguldet för sin strategi – vd:n: "Flest stolpar är inte bäst"Genom flexibla lösningar lyckas Strömstadsbyggen, där Tobias Kristiansson är vd, erbjuda sina hyresgäster möjlighet att ladda elbil. Strategin belönades med utmärkelsen Laddguldet 2023.

Flera bolag säger att hyresgästernas efterfrågan på laddning varit liten eller obefintlig. Men att de ändå ligger i startgroparna för att påbörja uppbyggnaden av laddinfrastruktur.

– Vi håller just på att spika vår laddpolicy. Förhoppningen är att få riktlinjerna på plats så snart som möjligt och att kunna erbjuda några laddplatser för boendehyresgäster innan året är slut, säger Martin Löfqvist som är drift- och IT-chef på Edethus.

Det finns även bolag som satt upp laddstolpar, men där merparten av dem står oanvända. Som i Sotenäs, där Sotenäsbostäder investerat i 33 laddstolpar men endast tolv är uthyrda.

Läs ocksåOklara regler: Lång väntan på varmvatten när värden bytte AnnCriztins kranKvinna vid ett handfatet. Hon har ena handen på vredet, den andra under kranen för att känna på vattnet.

– Eftersom tillgången till laddstolpar i dag är större än efterfrågan så planerar vi inte för att installera fler under 2024. Om det inte önskas specifikt, säger projektchef Malin Pirosanto.

”Ingen vill bli stående med laddstolpar som inte används”

Anders Lewald är senior advisor på Energimyndigheten och jobbar med nationell samordning av laddinfrastruktur. Han säger att de kommunala bostadsbolagen måste göra det enkelt för hyresgästerna att gå över till laddningsbara fordon. Men att han även har förståelse för bolag som tvekar.

– Laddinfrastruktur kostar pengar och ingen vill bli stående med laddstolpar som inte används. Det viktiga är att man som hyresvärd tydligt kommunicerar att man är villig att ha en dialog med hyresgästerna när behovet av laddmöjligheter uppstår. Annars finns det en risk att övergången till fossilfria fordon hämmas, säger Anders Lewald.

Från 0 till 105 laddpunkter på ett halvår

En kommunal hyresvärd som varit lyhörd gentemot hyresgästernas önskemål är Åmåls kommunfastigheter, Åkab.

Annons

– Vi vill att det ska vara lätt för våra hyresgäster att göra klimatsmarta val. Och då är möjligheten att ladda en elbil nära bostaden en viktig del, säger förvaltaren och projektledaren Tobias Johansson.

Åkab:s förvaltare Tobias Johansson har lett det kommunala bostadsbolagets laddinfrastrukturprojekt.
Åkab:s förvaltare Tobias Johansson har lett det kommunala bostadsbolagets laddinfrastrukturprojekt.

Åkab har drygt ett tusen lägenheter och under det första halvåret 2023 gick bolaget från noll laddpunkter till 105. En satsning som gjorde Åkab till en av tre finalister i tävlingen ”Bästa klimatinitiativ 2023” som anordnas av Sveriges Allmännyttor.

– Vi har placerat våra laddkluster där flest människor bor, arbetar och rör sig. Men också där eltillgången är god. Allt för att få ut mesta möjliga kilowatt till lägsta möjliga kostnad, säger Tobias Johansson.

200 meter till närmsta laddstolpe

I kvarteret Laxen, i centrala Åmål, har man exempelvis dragit nytta av överkapaciteten på el som uppstod när elpannan byttes ut mot bergvärme.

Och i Åmåls södra delar, i kvarteret Stetterud, har oanvända stolpar för motorvärme bytts ut mot laddstolpar för elbil.

– Med några få undantag har våra hyresgäster i Åmål max 200 meter till närmsta laddstolpe, säger Tobias Johansson.

Utanför Åmåls kommunförvaltning Norrtull har Åkab ordnat ett laddkluster med sex laddpunkter. Här kan anställda på kommunen ladda sina elbilar om dagarna. Medan bostadshyresgästerna i kvarteren runt omkring nyttjar stolparna på kvällar och helger.

– På så sätt kan vi nyttja klustret dygnets alla timmar och veckans alla dagar. En vinst för både oss och miljön, säger Tobias Johansson.

Är er utbyggnad färdig nu? 

– Nejdå, vi värnar ju om hela kommunen. Så nästa steg blir att bygga laddinfrastruktur i våra småorter. I Fengersfors har vi 41 lägenheter och där planerar vi att sätta upp fyra till sex laddpunkter. Sedan kan det även bli aktuellt med enstaka kompletteringar här i stan, säger Tobias Johansson.

Äldreomsorgschef Marco Niemelä passar på att ladda sin elbil utanför Åmåls kommunförvaltning Norrtull.
Äldreomsorgschef Marco Niemelä passar på att ladda sin elbil utanför Åmåls kommunförvaltning Norrtull.
Daniel – Först med egen laddbox

Hyresgästen Daniel Svanqvist var först ut med egen laddbox hos Åkab. Vi träffar honom en fredagseftermiddag då han just kommit hem från jobbet i Årjäng, 6,5 mil bort.

– Jag hade mycket funderingar innan jag bestämde mig för att köpa elbil. Men när jag lade upp alternativen bredvid varandra insåg jag att det var mest fördelaktigt. Både för mig och miljön, säger Daniel Svanqvist.

Annons
Innan Daniel Svanqvist köpte sin elbil kontaktade han sin hyresvärd Åkab för att höra sig för om laddmöjligheter. Resultatet blev en egen laddbox i Daniels garage.
Innan Daniel Svanqvist köpte elbil kontaktade han sin hyresvärd Åkab för att höra sig för om laddmöjligheter. Resultatet blev en egen laddbox i Daniels garage.

Som daglig långpendlare var det dock en förutsättning att han kunde ladda hemma varje natt. Så innan han bestämde sig tog han kontakt med Åkab för att fråga om laddmöjlighet.

– Lyckligtvis var de mitt upp i att ta fram en plan för sin laddinfrastruktur. Så det blev en väldigt bra dialog där de lyssnade på mina önskemål, säger Daniel Svanqvist.

Resultatet blev en egen laddbox i garaget samt ett påslag på parkeringshyran.

– Själva elanvändningen betalar jag via en app i telefonen, säger Daniel och visar upp sin mobil.

Vad vill du säga till andra hyresgäster som överväger elbil?

– Att de ska undersöka noga vilket alternativ som passar just dem bäst. Och att de sedan ska kontakta sin hyresvärd för att diskutera hur deras laddbehov kan tillgodoses. Förhoppningsvis får de också till en bra dialog och lösning, säger Daniel Svanqvist och pluggar i laddkabeln i fronten på bilen.

Hur blev det, måste du ladda bilen varje natt? 

– Nej, det räcker med varannan. Nu är det ju rejält kallt.  Men trots 15 minusgrader kan kan jag ta mig till och från jobbet minst ett par gånger på en enda laddning, säger Daniel Svanqvist.

LÄS ÄVEN: Strömstadsbyggen vann laddguldet – Vd:n ”Flest stolpar är inte alltid bäst”

Fakta: Så får du värden att fixa laddning
  • Fundera på vilken typ av laddare du behöver. Fungerar det med en laddstation som du delar med andra eller behöver du en egen laddbox på just din p-plats?
  • Tala med grannarna. Är ni fler som behöver ladda? Det kan vara lättare att övertyga värden om ni är fler. Kanske går det att hitta effektiva lösningar med delade laddpunkter.
  • Om värden fortsätter att säger nej. Förklara att en investering i elbilsladdning höjer fastighetens värde. En hyresvärd som erbjuder laddplatser blir mer attraktiv.
Fakta: EU:s laddkrav på nybyggen
  • Sedan 2020 ska alla nya hus med mer än tio lägenheter ha förberett för laddstationer, enligt ett EU-direktiv.
Läs också Mauritz ville sätta upp en laddstolpe: Kallduschen – inget bidrag till hyresgäster Athena vill skaffa elbil men kan inte: "Fel att det är enklare för dem i villa" Benjamin kämpade i två år för en laddplats - fick ställa bilen obevakad i stan

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.