Heimstaden ber hyresgästerna om ursäkt
I ett brev som skickats till 80 berörda hyresgäster i Malmö ber Heimstaden om ursäkt för att de inte hunnit med utlovat underhåll. Hyresgästerna får dessutom biobiljetter som plåster på såren.
Förklaringen Heimstaden ger i brevet till det försenade underhållet är att företaget expanderat kraftigt och helt enkelt inte hunnit med. Under det första kvartalet nästa år lovar de nu att allt utlovat underhåll ska genomföras.
Annons
En hyresgäst som Hem & Hyra talat med har väntat i över ett år på en ommålning.
– Det är bra att de erkänner att de har gjort fel, men samtidigt kvarstår faktum, det har trots allt blivit så här och det kommer att ta tid för dem att reparera mitt förtroende för dem. Men det här brevet är ju alltid något, säger hon.
Hyresgästföreningen hoppas nu att Heimstaden menar allvar och uppfyller sina löften.
– Vi får många samtal från missnöjda hyresgäster och vi har i flera omgångar framfört till Heimstaden att det tar alldeles för lång tid att få saker utförda. Nu hoppas vi att de håller sina löften, säger Petter Ek, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
Hur har ni kunnat komma efter med underhållet så mycket, Benny Thell, fastighetschef?
– Vi har expanderat mycket och organisationen har inte hunnit ikapp. För fem år sedan var vi femton, nu är vi 150 anställda.
Är det inte bra att tänka på det innan man väljer att expandera?
– Det är lätt att vara efterklok. Man ser inte behoven när man är i det. Men vi har sett att vi legat efter med underhåll och åtgärder i lägenheterna och det tar vi tag i nu under det första kvartalet, säger Benny Thell.
Lovar du att allt ska utföras första kvartalet?
– Ja.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.