Annons

Heimstaden ber hyresgästerna om ursäkt

Malmö ​Förra året utsågs Heimstaden till värsta värden i Hem & Hyra. Klagomålen var många men sedan dess har företaget försökt tvätta bort stämpeln som oseriös hyresvärd. Nu ber de om ursäkt till de hyresgäster i Malmö som utlovats underhåll men fortfarande inte sett röken av vare sig målare eller golvläggare.

​I ett brev som skickats till 80 berörda hyresgäster i Malmö ber Heimstaden om ursäkt för att de inte hunnit med utlovat underhåll. Hyresgästerna får dessutom biobiljetter som plåster på såren.

Förklaringen Heimstaden ger i brevet till det försenade underhållet är att företaget expanderat kraftigt och helt enkelt inte hunnit med. Under det första kvartalet nästa år lovar de nu att allt utlovat underhåll ska genomföras.

Annons
Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025
En hyresgäst som Hem & Hyra talat med har väntat i över ett år på en ommålning.
 
– Det är bra att de erkänner att de har gjort fel, men samtidigt kvarstår faktum, det har trots allt blivit så här och det kommer att ta tid för dem att reparera mitt förtroende för dem. Men det här brevet är ju alltid något, säger hon.
 
Hyresgästföreningen hoppas nu att Heimstaden menar allvar och uppfyller sina löften.
 
– Vi får många samtal från missnöjda hyresgäster och vi har i flera omgångar framfört till Heimstaden att det tar alldeles för lång tid att få saker utförda. Nu hoppas vi att de håller sina löften, säger Petter Ek, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
 
Hur har ni kunnat komma efter med underhållet så mycket, Benny Thell, fastighetschef?
 
– Vi har expanderat mycket och organisationen har inte hunnit ikapp. För fem år sedan var vi femton, nu är vi 150 anställda.
 
Är det inte bra att tänka på det innan man väljer att expandera?
 
– Det är lätt att vara efterklok. Man ser inte behoven när man är i det. Men vi har sett att vi legat efter med underhåll och åtgärder i lägenheterna och det tar vi tag i nu under det första kvartalet, säger Benny Thell.
 
Lovar du att allt ska utföras första kvartalet?
– Ja.

Annons
Läs också Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Besöker hyresvärden fem gånger om dagen – kan vräkas efter 70 år i samma lägenhet: ”Rop på hjälp”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.