Medlemmar och Google får lättare att hitta
Då presenteras två nya hemsidor: en för Hyresgästföreningen och en för Hem & Hyra.
– Vi vet att medlemmarna har svårt att hitta på våra webbplatser, säger Nilsson. Den som är ute efter svar på en fråga eller vill ha kontakt med en person går lätt vilse bland analyser, medlemsförmåner och notiser.
– Nu blir det lättare att hitta det man söker. För närvarande är det avsändaren som präglar sidorna, det har blivit rörigt.
Var det verkligen många medlemmar som ville ha Hem & Hyras nyheter?
– Nej. Men praktiskt taget varje tidning har en egen hemsida. Förtroendevalda och anställda i Hyresgästföreningen läser Hem & Hyra på webben, och utomstående journalister och folk i bostadsbranschen. Det är ett sätt för Hyresgästföreningen att sprida sina ståndpunkter.
Nilsson lovar att sökmotorn blir lättare att använda, med större träffsäkerhet.
– Dessutom ska vi bli mer synliga på Google. Nu syns vi nästan inte alls där, trots att vi många gånger har användbara upplysningar att bidra med.
Hela kalaset kostar drygt tio miljoner kronor, plus åtskilliga timmar i möten och konferenser.
– Vi hamnade i en återvändsgränd, med tungrodd teknik och dyrbara konsulter för minsta lilla ändring. Det börjar faktiskt bli ont om konsulter och reservdelar till vårt nuvarande system, säger Nilsson.
– Den nya tekniken tål utbyggnad, och ska hålla länge.
Enligt Nilsson är demokratin värd sitt pris.
– Det tar tid att reda ut vad medlemmarna vill. Det är klart att en liten sluten grupp skulle kunnat arbeta snabbare, säger Nilsson.
– Men vi är ingen kommandoorganisation. Och nu vet vi att alla är med på tåget redan från början.
Är det viktigt att en hemsida är snyggt utformad?
– Det viktigaste är att webbplatsen möter användarens behov. Google har inte lagt ner så mycket på det estetiska, men har ju ändå många besökare.
– Det kostar inte mer att göra en snygg hemsida än en dyr.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.