Rinnande kran inte skäl för vräkning

Helsingborg Enligt värden felanmälde inte hyresgästen i Helsingborg att hennes kran ständigt stod och rann. Nu måste hyresgästen flytta, anser värden. Hyresnämnden är av en annan åsikt.
Foto: Pixabay
Under flera månader rann kranen i hyresgästens lägenhet. Nu vill hyresvärden att hyresgästen flyttar.

Först när en granne till hyresgästen anmälde en vattenskada upptäckte värden att hyresgästens kran inte gick att stänga av ordentligt. Enligt handlingar som har kommit in till Hyresnämnden i Malmö har det ständiga rinnandet lett till att grannens lägenhet har blivit fuktskadad.

Hyresvärden uppger att problemet med den rinnande kranen, som tros ha pågått i cirka sju månader, aldrig har felanmälts. Värden anser därför att kontraktet ska upphöra. Hyresgästen anger att hon har felanmält kranen ett flertal gånger.

Läs ocksåEfter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Eftersom hyresvärden inte har något system där inkomna felanmälningar dokumenteras anser hyresnämnden att det finns en risk att felanmälningen kan ha missats. Hyresnämnden påpekar även att hyresgästen själv har försökt lösa problemet genom att stänga av en ventil under handfatet.

Hyresnämnden beslutar därför att hyresgästen har rätt att bo kvar i sin lägenhet. Värden har valt att överklaga ärendet till Svea hovrätt.

Läs också Anklagas för hotellverksamhet och överhyra - riskerar hyreskontraktet Fel namn på kontraktet inget skäl till gratis boende - nu vräks mannen Mamman kan vräkas – men det är framför allt sonen som är problemet Värd använder ”ljummenhyra” som argument för höjningar: "Vill att det ska vara rättvist"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.