Sabo vill att vi ska tycka om hyresrätten
Med annonser i kvällspressen och en speciell webbplats ska Sabo, de kommunala bostadsföretagens organisation, under hela året kasta positivt ljus över hyresrätten. Webbplatsen vänder sig framför allt till unga vuxna och innehålla basfakta om hur vi svenskar bor och skillnaden mellan hyresrätt, bostadsrätt och ägt boende. Sabo kommer även att utlysa en tävling där deltagarna har chans att vinna en månadshyra.
– Det finns ett behov av folkbildning. Många har inte koll på skillnaden mellan upplåtelseformerna, man vill bara ha någonstans att bo, säger Rådström-Oldertz.
Varifrån kommer alla dessa idéer?
– Vi har varje år en undersökning om vad våra medlemsföretag tycker om oss och vad vi kan bli bättre på. Ett av önskemålen som kom fram var att Sabo ska bli bättre på att synas i media.
Det finns fler organisationer som tycker om hyresrätten. Hade ni inte kunnat göra kampanjen tillsammans med exempelvis Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna?
– Jag tror att båda organisationerna kommer att gilla kampanjen. Men det är inte alldeles lätt att vara flera organisationer som tycka till om form och andra saker.
Tycker ni att bilden av hyresrätten är för negativ i dag?
– Nej, sedan utredning om allmännyttans framtid kom för ett år sedan så har hyresrätten debatterats mer. Den har också fått ett stärkt roll i samband med finanskris och lågkonjunktur, vilket lett till en mer positiv diskussion. Så vi tyckte att det var lämpligt att dra igång kampanjen nu. För 10 till 15 år sedan hade Sabo en liknande aktivitet som kallades ”hyr dig fri”.
Förutom unga vuxna kommer även ”Tyck om hyresrätten” att vända sig såväl till en bred allmänhet som till politiker. Omkring två miljoner kronor plus interna personalkostnader beräknas kampanjen att kosta.
Annons
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.