Annons

Sotsanering stoppas av formell miss

Helsingborg Sebila Vickelli gladdes åt att värden skulle tvingas sanera hennes lägenhet från sot och måla om. Men ett formellt fel gör att rättsprocessen i hyresnämnden måste tas om.
Foto: Anna Hultberg
Sebila Vickelli har i flera år haft problem med sotbeläggning i lägenheten. I mitten av maj beslutade hyresnämnden att hon skulle få sanerat och ommålat. Men en formell miss gör att hovrätten upphäver beslutet.

Sebila Vickelli i Helsingborg har i flera år haft problem med en beläggning av sot överallt i hennes radhustrea på 77 kvadratmeter. När Hem & Hyra besökte henne i februari 2017 fanns ett svart klet i taket, på fönstren och i kylskåpet.

Anticimex har varit inkopplade och gjort en utredning. I den framgår att det förekommer en omfattande svärtning av ytor och inredning i Sebila Vickellis lägenhet. Ventilationen har fått översyn. Miljönämnden har konstaterat att luftomsättningen numera klarar Folkhälsomyndighetens krav – men problemet har kvarstått. Sebila Vickelli och en granne som haft liknande problem vände sig till hyresnämnden.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Värden förnekar inte att det finns problem med sot i lägenheterna, men menar att det sannolikt beror på att hyresgästerna använt stora mängder stearin- och värmeljus. I Sebila Vickellis lägenhet finns det dessutom träpersienner monterade som begränsar luftflödet, enligt hyresvärden.

– Det ser ut som att jag eldat med en vedspis i lägenheten. Värden har sagt att sotet beror på att jag köper billiga värmeljus på Ikea, men då borde ju fler ha samma problem, säger Sebila Vickelli.

Annons

Hyresnämnden gick på hyresgästernas linje och beslutade att Sebila Vickelli skulle få lägenheten sanerad från sot och därefter ommålat. Grannen skulle få enbart badrummet sanerat och ommålat.
Även om Sebila Vickelli tror att problemet beror på att ventilationen är bristfällig var hon nöjd med beslutet.

Läs ocksåHyrde otillåtet i andra hand i fem år - därför får han ändå bo kvar

Det var inte värden. Ärendet överklagades till hovrätten – som river upp beslutet. Anledningen: Det är inte Fastighets AB Kronosund som är värd utan Kronosund i Laröd AB – ett annat bolag i samma koncern. Åtgärdsföreläggandet har alltså riktats mot fel part.

Det ligger på hyresgästen att se till att kravet riktas mot rätt juridisk part. Om Hyresgästföreningen företräder är juristerna alltid noga med att kontrollera att rätt part anges.

Annons

– Vi gör inga efterforskningar, men min uppfattning är att inte hela processen behöver tas om. Det går bra att hänvisa till tidigare utredning och handläggningen ska inte ta lika lång tid som förra gången, säger hyresrådet Birgitta Erlinge, som var ordförande när beslutet fattades.

Läs ocksåKurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på platsEn man som sitter i en rullstol vid ett bord. I bakgrunden en kvinna.

Sebila Vickelli är fast besluten om att driva ärendet på nytt.
– Jag ger mig inte. Visst har jag funderat på att flytta, men läget nära Sofieros slott är svårslaget och jag trivs med radhuskänslan. Värden har inte gått att nå för en kommentar.

Läs också Fyra månader utan möjlighet att gå ut – när värden inte ville fixa hissen blev Kurt instängd När ägarna överger hyreshuset mitt i stan: ”Vi utesluter inte tvångsförvaltning” Hyresgäster lever i förfallet hus mitt i lyxområde – kommunen om kritiken: "Har ställt krav"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.