Strömlöst i Vårgårda – Så får du rätt ersättning
Under veckan har det varit återkommande strömavbrott på Backgårdsgatan och Trädgårdsgatan i Vårgårda. Enligt Katrin Lenning Thulin, kommunikatör på elbolaget Vattenfall, började problemen med att elledningen grävdes av. Hyresvärden Vårgårdabostäder genomför omfattande grävarbete i området för att göra om utomhusmiljön.
– Problemen började i måndags. Då vi var utan ström från nio morgonen till femtiden på eftermiddagen. Även i går var vi utan ström och så är det likadant i dag, säger Greta Cojocaru som bor i området och är aktiv i Hyresgästföreningen.
Med så många och långa elavbrott har man som el-abonnent rätt till ersättning. Därför uppmanar nu Greta sina grannar att göra följande:
- Alla drabbade hyresgäster bör kontakta elleverantören Vattenfall och göra en skadeanmälan med begäran om ersättning. Har du ingen dator går det bra att ringa till Vattenfall så skickar de en blankett att fylla i och skickat tillbaka per post.
- Är du medlem i Hyresgästföreningen ska du dessutom kontakta den nationella rådgivningen. Då kan de startar de en utredning och driva ersättningskrav gentemot elleverantören kollektivt.
Det man kan få ersättning för är exempelvis mat som gått till spillo då kyl och frys inte fungerat. Ett tips är att fotografera maten så att man har bevis. Och har man tvingats att äta ute på restaurang ska man spara kvittot till kommande ersättningskrav.
– Mat som gång på gång tinas och fryses blir dålig. Så risken är stor att vi är många som måste slänga mat, säger Greta Cojocaru som själv ska försöka sprida denna information till sina grannar.
– Det bor många äldre och nyanlända här. Därför är det extra viktigt att information om hur de ska göra för att få rätt hjälp och ersättning kommer ut, säger hon.