Ingen sänkt hyra för studenterna

Örebro Öbo tänker inte kompensera studenterna som hyr i Studentcity. Man menar i stället att de boende måste bli bättre på att höra av sig med synpunkter och felanmälningar.

Erika Johansson är chef över Öbo Student men har först inte fått någon information om att de boende är missnöjda med Studentcity. Det brev med klagomål som sänts in, känner hon inte till. Men efter att hon talat med Studentscitys bovärd tonar hon ner problemen.

Hon säger att de inte är tillräckligt allvarliga för att hyresgästerna ska få någon kompensation i nuläget. Utan menar att det verkar som att studenterna varit dåliga på att informera Öbo om de fel som de haft.

Läs ocksåAnnika Backlund om kritiken från hyresgästerna i Herräng: ”Det är bara att kavla upp ärmarna”Tvådelad bild: Till vänster ett område med röda trähus i två våningar, solen står lågt på himlen men en del av gångvägen genom området är i solen. Till höger infälld ett porträtt på Annika Backlund, närbild, i ljust hår och blåmönstrad tröja.

Brevet som sändes in till bovärden, var en skärmdump från Studentcitys facebookgrupp där flera boenden skrivit ner vilka problem de upplevde i sitt boende.

– Vi sitter ju inte och bevakar sociala medier för att se vilka felanmälningar folk har, utan det måste komma in till oss för att vi ska kunna åtgärda dem. Men vi tog kontakt med han som skickat in brevet och förklarade vår ståndpunkt.

Att Studentcity består av ett alldeles nybyggt och ett nyrenoverat hus kan både medföra vissa problem i sig samtidigt som de ibland kan ta längre tid att åtgärda.

Läs ocksåHyresgäster i Herräng har tröttnat på strulet: "Problemen började när AB-hem tog över"Tre personer står på en gångväg i ett bostadsområde med röda trähus i två våningar i bakgrunden. En äldre kvinna i grå page och vinröd kappa, randig halsduk och med rollator, en äldre kvinna i vit page, mörkbrun jacka, blå tröja ovanpå en mönstrad tröja, och en man i röd keps och svart jacka, i elrullstol. Hyresgäster hos AB-hem i Herräng har tröttnat på problemen med hyresvärden.

– Husen är besiktade och godkända, men det kan också ta tid innan tekniken i en nybyggd fastighet sätter sig, det måste så att säga bli inkört och kan behöva vissa justeringar. Dessutom räknas vissa av problemen som ”garantifel” vilket betyder att det är byggherren som ska åtgärda felet eftersom huset är nybyggt. Då kan det upplevas som att det tar längre tid än vanligt innan felen rättas till. Men hittills anser vi inte att det finns några skäl för kompensation, säger Erika Johansson.

Hur ser ni på att det är så många som säger att de vill flytta från Studentcity?

– Det är självklart tråkigt om de vill flytta från huset. Men det är viktigt att man tar kontakt med oss och framför sina synpunkter och felanmälningar – för vi tar verkligen till oss av det de berättar och ser om vi kan åtgärda det. Men sen är ju vissa saker byggda på ett visst sätt, och det kan vara svårt att ändra på nu.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.
Läs också Ingen brist på studentbostäder i de flesta högskolekommunerna: ”Vi har 130 tomma lägenheter” Så vet du om bristerna i lägenheten är stora nog att åtgärdas – 60-årig kvinna fick nej

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.