Annons

Bakläxa för trappstädning

Kinda Kindahus gav den egna personalen sparken och valde att lägga ut trappstädningen på entreprenad. Efter omfattande klagomål från hyresgästerna ska upphandlingen göras om.
Foto: Jakob Kindesjö
Nu fungerar trappstädningen igen, men ett tag var det bedrövligt, enligt hyresgästen Lars-Olof Josefsson.

En hyresgäst vittnar om blodiga trappräcken som inte torkades av på ett halvår. En annan tog tid på städpersonalen. Knappt tre minuter per trapphus tog arbetet.

– Det går inte att hinna göra rent på den tiden, säger Lars-Olof Josefsson, som bor på Värgårdsplan i Kisa.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Problemen började när kommunala Bostadsstiftelsen Kindahus sjösatte sin nya organisation i november 2014. De 14 anställda som haft hand om städning och yttre skötsel sades upp och i stället upphandlades tjänsterna från externa entreprenörer. Medan fastighetsunderhåll och till exempel snöröjning tycks ha fungerat tillfredsställande uppstod snabbt missnöje bland hyresgästerna när det gäller trappstädningen.

– Det har inte fungerat som vi förväntat oss, vilket bland annat har kommit till uttryck i vår kundundersökning och på bomöten, säger avgående vd:n Per Cedervall.

Den första entreprenören hann bara utföra uppdraget ett par veckor innan Kindahus valde att byta till nästa firma på tur, multinationella ISS. Men det blev inte bättre.

Annons
Läs ocksåÄngen spolades ner i grannarnas trädgård: "Har ingenting emot det"Martin Hansson står på en torr gräsmatta. I förgrunden syns prästkragar. Kindahus skapar ängar i bostadsområden.

– Vi har gjort kontinuerliga uppföljningar och haft en löpande dialog, men det har inte lett till någon bättring. Inför sommaren kom vi överens om att gå skilda vägar, säger Per Cedervall.

Sedan dess har städningen skötts av två andra entreprenörer som redan anlitas för yttre skötsel.

– Man kan säga att det är en nödåtgärd. Men det handlar om en övergångsperiod. Vi ska göra en ny upphandling, säger Per Cedervall.

Läs ocksåÖbo leasade ut mer trappstädning – "Det såg helt enkelt för jävligt ut"

Han och Lars-Olof Josefsson delar uppfattningen att det har blivit bättre.

Annons

– Det är stor skillnad, säger Lars-Olof Josefsson.

ISS väljer att kommentera kritiken per mejl: ”Det är svårt kommentera det som hyresgästerna uppger, eftersom vi inte känner till fakta i de enskilda fallen. Vi kan bara konstatera att ISS och Kindahus har haft olika uppfattning om omfattningen av uppdraget. Eftersom vi inte har kunnat enas, har vi i samförstånd beslutat att ISS avslutar uppdraget”, skriver distriktschef Katarina Wikström Ottosson till Hem & Hyra.

Läs även: Nu ska upphandlingen göras om

Läs också Gratisplatser försvinner - nu tvingas Dunio betala för parkeringen Fler felanmälningar när lägenheten blir arbetsplats P-platser missbrukades - nu tvingas hyresgästerna betala

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.