Annons

Annika blir utan telefon och bredband

Nyheter Om tre år får Telia monopol på bredband och telefoni i samtliga av bostadsbolaget Akelius 30 000 lägenheter. Men hyresgästen Annika Lind som i dag ringer med en annan operatör får klara sig utan. Hon har skuldsanering och accepteras inte som ny kund av telejätten. – Jag tänkte aldrig i de banorna när avtalet tecknades, säger Lars Wikholm, inköpschef på Akelius.​
Annika Lind är hyresgäst hos bostadsbolaget Akelius. I dag har hon såväl bredband som telefoni genom företaget Com hem, en tjänst som upphör 2012 när Telia får monopol i Akelius fastigheter.
Det är nämligen belöningen för att bolaget drar in fiberkabel i Akelius drygt 30 000 lägenheter.
Telia förbinder sig att leverera grundpaketet av sina tv-kanaler till hyresgästerna. Allt annat, som telefoni och bredband, får hyresgästerna köpa direkt av Telia.
Om de inte har skulder hos kronofogden, det vill säga.
Telia accepterar inte nya kunder med skuldsanering. Och har du betalningsanmärkningar måste du hosta upp med en deposition på 3 000 kronor för att få teckna ett abonnemang.
Annika Lind har flera år kvar på sin skuldsanering. Det betyder att hon inte kommer att få tillgång till vare sig bredband eller telefoni i framtiden, något hon i dag tar för givet.
– Det känns för jäkligt, som att bli sparkad på en gång till, säger hon.
 
Lars Wikholm är inköpschef hos Akelius och den som är ansvarig för avtalet med Telia. Han beklagar Annika Linds situation men förklarar att det är något som hon måste lösa med Telia. Det är inte heller någon annan hyresgäst som reagerat, förklarar han.
– Vi måste utveckla våra fastigheter och höja intresset för Akelius. Många hyresgäster, som inte har betalningsanmärkningar, har berömt oss för att vi nu kan erbjuda snabbare bredband, säger Lars Wikholm.
Det var aldrig aktuellt att tvinga Telia att ta över de befintliga abonnemangen?
– Det kan vi aldrig göra. Vi på Akelius accepterar ju inte heller nya hyresgäster med betalningsanmärkningar, säger han och tillägger:
– Vi förstår problemet, men jag har svårt att se vad vi kan göra om inte Telia bistår med hjälp. Jag tänkte aldrig i de banorna när avtalet tecknades, säger Lars Wikholm.
Maria Hillborg på Telias pressavdelning meddelar att hon inte ser någon anledning att ställa andra krav på Akelius hyresgäster än på övriga kunder.
Annika Lind vet ännu inte hur hon ska göra. Att ringa via mobiltelefonen blir för dyrt och dagens samhälle kräver i princip tillgång till internet.
– Jag vet inte hur jag ska lösa det här. Men jag kan ju inte vara ensam om problemet när varslen ökar och allt fler får problem att betala sina skulder, säger hon.
 
 

Annons
Annons
Fakta: Grönt ljus för äldreutredning

Fakta: Svenskarnas skulderI januari 2009 hade 548 577 svenskar betalningsanmärkningar registrerade hos kreditupplysningsföretaget UC. Det är sex procent av befolkningen. Förra året ansökte 6 500 svenskar om skuldsanering hos Kronofogden, en ökning med 40 procent jämfört med år 2007. Källa: UC & Kronofogden

Läs också Guide till hemförsäkringar Bredbandet stryps – från 100 till 1 megabit: "Det blir försämrat" Om 5 år kan det smarta hemmet ha flyttat in till hyresgästerna Ex-sambo tvingas betala 25 000 för hyror Därför kan du inte se Kanal 5 längre Bredbandsbråk över i Kinda

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.