Annons

Äntligen kan Ramzia åka spårvagn

Norrköping ​Ramzia Osman har väntat. Och längtat. I dag kunde hon äntligen göra premiärturen med spårvägen som kommer att underlätta hennes vardag.

​Hyresgästen Ramzia Osman bor i Ringdansen i Norrköping. Där ställdes det till med fest i dag, när det var dags att inviga den av många efterlängtade spårvägsetappen till nya ändhållplatsen Kvarnberget. Invigningsceremonin hölls på hållplatsen vid Ringdansens centrum och Ramzia och hennes man, Abdulkarim Ali, var förstås med och firade.

– Jag har väntat så mycket på det här. Jag är så glad i dag, säger Ramzia Osman.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Hon studerar och åker kollektivt till skolan varje dag. Hittills har hon åkt buss, men tycker att det har varit krångligt och tagit lång tid. Med spårvägen kommer det att gå snabbare, den går en rakare väg, förklarar hon.

– Jag har ingen bil, så för mig betyder det här jättemycket.

Annons

Kommunalråd Mattias Stenberg (MP) invigningstalade:

Läs ocksåMånga lediga lägenheter – men fortsatt höga hyror: ”Det finns bara för de rika”Skylt med öppen visning och bostadsökande.

– Det här är det största som har hänt i Norrköping under hela mitt liv. Nu är jag inte så väldigt gammal i och för sig. Men jag fick veta att kommunfullmäktige började planera för det här 1984. Då gick jag i andra klass i Hagebyskolan. Nu har både Hageby och Ringdansen fått spårväg.

Han konstaterade att Norrköpingsborna också har fått mer spår för pengarna än stockholmarna. Där kostade en 400 meter lång spårväg 260 miljoner kronor, medan man i Norrköping har fått fyra kilometer för 160 miljoner.

– Det betyder att vi är drygt 16 gånger så bra som Stockholm, huvudstaden, på det här med spårväg, menade Mattias Stenberg.

Annons
Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

Sedan klippte han banden till de ballonger som prydde vagnen som skulle köra premiärturen på nya linje 2. Efter lite trassel med ballongerna kunde jungfrufärden ta sin början klockan 11.33, en minut försenad enligt tidtabellen. Ombord fanns många nyfikna Norrköpingsbor, som liksom alla andra kunde åka gratis på linje 2 hela dagen.

Solen strålade över invigningskalaset, precis som den gjorde för exakt ett år sedan, då den första etappen av utbyggnaden, till Trumpetgatan, invigdes. Nu når spårvägen Norrköpings södra utkant. Det pågår diskussioner om att låta spåren fortsätta till Söderköping, men en sådan utbyggnad skulle kosta mycket pengar.

Läs också Norrköpingshyror höjs med 5,3 procent: "Inget att bli lycklig över" Anitas värd vill höja hyran med 11 procent: ”Helt orimligt” Löser störningar med samtal: ”Vi tror inte man stör med flit”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.