Annons

Arga hyresgäster i nybyggt hus ger inte upp – kräver att felanmälan ska fungera

Kristianstad Glas i gräsmattor och lampor som sätts igång när det regnar är några av de felanmälningar som gjorts. Men enligt Tommy Björk och Magnus Klingheim får de dålig respons från värden. Så har det varit i sex år men än ger de inte upp.
Två män sitter i ett kök.
Foto: Gry Ellebjerg

De sålde sina hus för att flytta in i ett bekymmersfritt boende. Åtminstone var det så de splitternya hyreshusen marknadsfördes 2016. Tommy Björk och Magnus Klingheim flyttade in med sina respektive familjer i HSB Skånes hyreshus i Hammarslund utanför Kristianstad. Båda trivs och tycker området är i världsklass. Men något bekymmersfritt boende har det inte blivit. Tvärtom.

Inomhusmiljön har varit dålig från start och många hyresgäster drabbades av huvudvärk och nästäppa. När de inte fick gehör hos hyresvärden anmälde de saken till miljökontoret. Till slut lyssnade värden och håller nu på att byta ut hela ventilationssystemet i alla 65 lägenheter.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Min huvudvärk och nästäppa är borta. Redan första natten märkte jag skillnad. För det första sov jag hela natten. Jag tror inte jag gjort det sen jag flyttade hit. Jag är så nöjd, säger Tommy.

De är glada att de fått slut på ett problem men nu fortsätter kampen med övriga brister. Vi möts hemma hos Tommy och sitter i hans kök. Magnus tar fram ett papper där de har dokumenterat alla bristerna. Trots att deras lista är lång är de mest frustrerade över den dåliga återkopplingen från HSB Skåne när de felanmäler.

Ett bostadsområde.
Hammarslund ligger fyra kilometer söder om Kristianstad. Förutom 65 hyresrätter finns här i huvudsak villor.

– När jag gör en felanmälan händer ingenting, utbrister Magnus.

– Jag hör inget från dem. Jag felanmäler på deras hemsida men får inget bekräftande mejl på att de tagit emot min felanmälan. Det är oseriöst. Jag tycker det är osäkerheten med HSB Skåne som hyresvärd som är jobbig.

De har ju fixat ventilationen och det har ju blivit bra.
– Ja, men det tog sex år, säger Tommy. Det hände inget förrän sju grannar anmälde till miljökontoret. Ska vi ha det så vid varje grej vi anmäler då är jag under jorden innan jag fyllt 75 år.

Annons

– Jag vill komma hem till ett hem som fungerar, säger Magnus.

Läs ocksåHyresgästerna har haft huvudvärk i sex år: ”Vi blir sjuka av våra hem”Porträttbild.

– Jag tycker det är synd att vi måste sätta oss in i allt. Ingen av oss är ju varken jurister eller byggare. Det är som om vi har en bostadsrättsförening.

Vad är det då de är så frustrerade över? Magnus och andra hyresgäster har hittat ett antal glasskärvor i sina gräsmattor. Från det att han felanmälde första gången tog det två och ett halvt år innan gräsmattan var utbytt. Under den tiden fick hans barn inte gå ut utan skor.

Två män i ett kök.
Tommy Björk och Magnus Klingheim har bildat en arbetsgrupp i området för att få bukt med problemen. Kärngruppen består av tre aktiva. De representerar cirka tolv hyresgäster med likartade problem.

De har haft problem med värmen sedan start. Det kan skilja sju grader mellan rummen. Det har varit felanmält sedan 2018. Några av Tommys häckar vägrar växa och dör. Han gjorde första felanmälan 2016. HSB Skåne kom och satte dit nya. Sedan dess har de bytt häckarna 8 gånger. De dör fortfarande.

– Vi har en belysning på gården, säger Tommy.

– Tanken är nog att den ska tändas när det kommer någon men så fort det regnar tänds alla lamporna. Det ser ut som ett fångläger här. Det är felanmält men inget händer.

Magnus har aldrig bott i hyresrätt förut. Han trodde han hade kommit till ett drömboende. Istället har han lagt tio timmar i veckan på studier om jordkvaliteter, ventilations- och värmesystem.

Annons
Läs ocksåHär delar hyresgästerna på allt utom säng – toaletten fick William att tvekaTvå unga män vid ett bord. Båda ser glada ut.

Vad är det ni önskar från HSB Skåne?
– De måste ändra på hur de jobbar. De måste ge mandat till sin förvaltare så att hen kan göra saker. Om de märker att många klagar på samma sak flera gånger måste de ta det på allvar. De måste sluta sopa problemen under mattan.

I ett mejl till Hem & Hyra bemöter nu Christer Nilsson, affärsområdeschef i HSB Skåne, kritiken. Han skriver ”i början av nästa år kommer det att bli lättare för hyresgästerna att både se och följa sina ärenden via vårt inloggade läge.”

Porträttbild.
Christer Nilsson, affärsområdeschef vid HSB Skåne.

Han poängterar att han förstår att de boende upplever en stor frustration och att de arbetar aktivt med att se över sina rutiner angående felanmälningen för att hitta brister och skapa förbättringar. I mejlet lovar han också att belysningen som tänds när det regnar ska bytas ut, troligtvis i mars månad.

Varför tog det två och ett halvt år att byta ut en gräsmatta med glas i?
– Vi har en rutin gällande gräsmattorna där förvaltaren åker ut till hyresgästen och besiktigar dessa vid felanmälan. Då vi uppmärksammat problemet har gräsmattan bytts ut så snart det funnits möjlighet.

Ni har lovat fler dialogmöten med hyresgästerna men ingenting har hänt. Varför det?
– Så snart vädret tillåter kommer vi att kalla till ett nytt hyresgästmöte med korvgrillning.

Fakta: Det här gäller när du felanmäler en brist

• Hyresgäster har vårdplikt och ska anmäla fel i lägenheten.
• En hyresvärd ska åtgärda felen så skyndsamt som möjligt. Det finns dock ingen tidsgräns uppsatt i lagen.
• Om värden inte svarar skickar man först en påminnelse och om man inte får svar då heller är nästa steg att ansöka om åtgärdsföreläggande i hyresnämnden.
• Om värden inte bekräftar din felanmälan eller medger en viss tidpunkt så har hyresgästen bevisbördan för tidpunkten för första felanmälan.
• Gör alltid en skriftlig felanmälan till en adress som du vet används. Spara en kopia av din anmälan. Källa: Hyresgästföreningen

Fakta: När värden inte svarar – här är psykologens tips

Mattias Lundberg, psykolog och docent i psykologi ger hans bästa tips om hur du ska agera när värden ignorerar dig.
• Det är svårt att ha en mellanmänsklig relation med någon som inte svarar eller ger respons. Acceptera situationen och ta det inte personligt.
• Koppla in hyresnämnden, kommunen eller Hyresgästföreningen. Låt dem hantera situationen.
• Ta reda på om det är fler än du som är drabbad. Då kan du hämta styrka i att andra upplever samma sak. Då vet du att problemet sannolikt inte beror på att det är du som är överkänslig eller besvärlig. Stärk varandra och låt juridiken ha sin gång.

Läs också Ovanligt beslut: Hyrde ut utan tillåtelse - får ändå bo kvar Fyrabarnsmamman Sarah tar från matkontot efter hyreshöjning: "Säger nej till glass till barnen" Victorias hem hyrdes ut innan hon flyttat ut – får 20 000 i kränkningsersättning: "Det är ingenting!"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.