Bakläxa för trappstädning
En hyresgäst vittnar om blodiga trappräcken som inte torkades av på ett halvår. En annan tog tid på städpersonalen. Knappt tre minuter per trapphus tog arbetet.
– Det går inte att hinna göra rent på den tiden, säger Lars-Olof Josefsson, som bor på Värgårdsplan i Kisa.
Problemen började när kommunala Bostadsstiftelsen Kindahus sjösatte sin nya organisation i november 2014. De 14 anställda som haft hand om städning och yttre skötsel sades upp och i stället upphandlades tjänsterna från externa entreprenörer. Medan fastighetsunderhåll och till exempel snöröjning tycks ha fungerat tillfredsställande uppstod snabbt missnöje bland hyresgästerna när det gäller trappstädningen.
– Det har inte fungerat som vi förväntat oss, vilket bland annat har kommit till uttryck i vår kundundersökning och på bomöten, säger avgående vd:n Per Cedervall.
Den första entreprenören hann bara utföra uppdraget ett par veckor innan Kindahus valde att byta till nästa firma på tur, multinationella ISS. Men det blev inte bättre.
– Vi har gjort kontinuerliga uppföljningar och haft en löpande dialog, men det har inte lett till någon bättring. Inför sommaren kom vi överens om att gå skilda vägar, säger Per Cedervall.
Sedan dess har städningen skötts av två andra entreprenörer som redan anlitas för yttre skötsel.
– Man kan säga att det är en nödåtgärd. Men det handlar om en övergångsperiod. Vi ska göra en ny upphandling, säger Per Cedervall.
Han och Lars-Olof Josefsson delar uppfattningen att det har blivit bättre.
– Det är stor skillnad, säger Lars-Olof Josefsson.
ISS väljer att kommentera kritiken per mejl: ”Det är svårt kommentera det som hyresgästerna uppger, eftersom vi inte känner till fakta i de enskilda fallen. Vi kan bara konstatera att ISS och Kindahus har haft olika uppfattning om omfattningen av uppdraget. Eftersom vi inte har kunnat enas, har vi i samförstånd beslutat att ISS avslutar uppdraget”, skriver distriktschef Katarina Wikström Ottosson till Hem & Hyra.
Läs även: Nu ska upphandlingen göras om