Annons

Birgitta får pengar tillbaka

Linköping Minst åtta hyresgäster i Skäggetorp i Linköping har fått ekonomisk kompensation av värden för att det var kallt i lägenheterna i vintras.

Sommaren är här och för tillfället är det vanligare att medlemmar hör av sig till Hyresgästföreningen för att de har det för varmt hemma än för kallt.

Men i vintras var läget annorlunda. Hem & Hyra berättade då om Birgitta Carlstedt på Sörgårdsgatan i Skäggetorp. Hon, liksom flera av hennes grannar, klagade till hyresvärden Willhem på att de frös hemma. Hos Birgitta uppmättes 16 grader som lägst i vardagsrummet och hon tvingades sova fullt påklädd för att inte frysa om nätterna.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Enligt Willhem handlade det om ett injusteringsproblem. Åtgärder som skulle ge en behagligare inomhustemperatur fick motsatt effekt i vissa hus, vilket senare åtgärdades av entreprenören.

En för låg inomhustemperatur kan ge rätt till hyresnedsättning och Hyresgästföreningen drev sådana ärenden för åtta medlemmars räkning i området. Nu har Birgitta Carlstedt och hennes grannar fått kompensation.

– Ersättningarna ligger på mellan 500 kronor och 3 200 kronor, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Annons
Läs ocksåHyreshöjningskaos: Eva fick vänta 14 månader på svar

Spannet beror på hur länge respektive hyresgäst upplevt problemen samt hyrans storlek.

För Birgitta Carlstedts del blev det 3 200 kronor.

– Jag fick tillbaka 15 procent av hyran för fyra månader. Jag är nöjd med det, eftersom de har fixat felet, säger hon.

Läs ocksåÅtta grader i badrummet – när Sebastian klagade skickade värden en uppsägningKällarlägenheten saknar tillräcklig värme och verkar inte ha bygglov som bostad. Dessutom är det iskallt i badrummet. När Sebastian Varas krävde åtgärder fick han ett SMS om att han var uppsagd.

Även drabbade grannar som inte är medlemmar i Hyresgästföreningen ska ha fått motsvarande kompensation. Hur många som totalt fått tillbaka pengar i området kan Willhem inte svara på i dagsläget, då den ansvarige är på semester.

Annons

Lena Andersson tycker att värden har hanterat ärendet på ett bra sätt.

– Som hyresgäst kan man kanske tycka att det har tagit lite lång tid och det beror nog mest på att det har varit en hel del räknande. Men det har aldrig varit någon diskussion om huruvida hyresgästerna har rätt eller fel eller om nivån på återbetalningarna, säger Lena Andersson.

Läs också Kyl och frys förstördes av kvarlämnad mat – hyresgäst krävs på 100 000 kronor Oro blandat med hopp efter bostadsbolagets försäljning: "Undrar om det kan bli sämre" Storkonflikt om årets hyreshöjning – Willhem lämnade förhandlingsbordet men höjde hyrorna ändå

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.