Fönster kraschade tv – värden krävs på pengar
– Min son låg på golvet och tittade på Babblarna. Tänk om han hade fått teven över sig, säger Sandra Orrell.
Det var i höstas som fönstret flög upp när det blåste rejält ute. Sandra hade öppnat det lilla vädringsfönstret intill det stora fönstret och balkongdörren för att vädra en stund. Plötsligt tog vinden tag i det stora fönstret intill vädringsfönstret så att fönstret slogs upp rakt över teven, som välte ned på golvet. Teven, som var en stor 50 tums platt-tv, kraschade rejält.
– När jag kollade på fönstret upptäckte jag att de hade målat över haspen som ska hålla fönstret på plats.
Sandra Orrell kontaktade Sollentunahem som skickade upp en bovärd.
– Han plockade fram en skruvmejsel och fick loss spärren. Sedan undrade han varför jag inte hade upptäckt att spärren var övermålad. ”Brukar du inte tvätta dina fönster?” I stället för att be om ursäkt för att de slarvat när de målade om fönstren så anklagar han mig för att inte ha tvättat mina fönster, säger Sandra.
Nu vill hon ha ersättning av Sollentunahem för den kraschade teven. Enligt Sandra Orrell nekades hon ersättning från hyresvärden, som hänvisar till hennes hemförsäkring.
– De målade om alla fönster 2017, och jag hade inte putsat mina fönster sedan dess. Det handlar inte om jag tvättar mina fönster eller inte, utan om att Sollentunahem har slarvat med säkerheten när de målade om. Det är så fult av dem att lägga skulden på mig, när det är deras ansvar. När jag vände mig till mitt försäkringsbolag sa de att det är hyresvärdens ansvar då det inte var jag som målat fönstret, säger hon.
-
Martin Lindfors, vd för Sollentunahem, säger att det är svårt att bevisa hur fönstret blåste upp.
– Vi vet inte exakt hur hyresgästen hade stängt fönstren så det är lite vagt det där med spärren. Det var en olyckshändelse, och så klart väldigt olyckligt, men vi anser att ersättning ska gå via hemförsäkringen eftersom det handlar om hyresgästens egna lösöre. Hade någon kommit och rivit ner teven hade det varit en annan sak, säger han.
Nu kräver Sandra Orrell en ersättning på drygt 5000 kronor för den trasiga teven. Hon har vänt sig till hyresgästföreningen för att få hjälp med att ta det vidare till hyresnämnden.
– För mig är 5000 kronor mycket pengar, för ett bostadsbolag är det inte en stor summa. När jag flyttade från min förra lägenhet fick jag betala för att jag borrat i väggen, som hyresgäst har jag inte rätt att nonchalera en sådan sak.
Det är inte första gången som hon får kommentarer om hur hon städar när hon anmält brister till Sollentunahem, enligt Sandra. När hon anmälde svarta fläckar i badrumstaket som mögel fick hon liknande kommentarer, säger hon.
– Då fick jag höra att jag inte hade städat ordentligt. Det är helt sanslöst, jag är faktiskt en ordentlig person som tycker om att ha det rent omkring mig. Dessutom hade jag många gånger påtalat att vi blivit sjuka av inomhusmiljön.
När Sollentunahem tog dit en fuktmätare visade den inte på några förhöjda fukthalter.
Sandra anlitade en mögelhund för 6 500 kronor som markerade för mögel både i badrum och två sovrum.
I januari i år flyttade hon från lägenheten i Rotebro. Nu mår hon och sonen bättre. Men hon har fortfarande besvär med sina luftrör.
– Jag har släppt mögelärendet nu, jag lyckades byta till en annan lägenhet. Men jag vill fortfarande ha ersättning för teven, säger hon.