Hyresgäst kritisk mot Stångåstadens datorkrav
Hyresgästen, som vill vara anonym, har bott hos Stångåstaden i mer än 30 år och har därmed hunnit samla på sig många poäng i det poängsystem som hyresvärden använder för att avgöra turordningen när en lägenhet blir ledig. Därför trodde hyresgästen att det inte skulle bli några problem när hon ville byta till en mindre lägenhet.
Men när kvinnan ringde till Stångåstaden fick hon veta att hon inte kunde få någon hjälp, utan att hon var tvungen att själv registrera sig som sökande på bolagets hemsida.
– Jag som inte har någon dator.
Kvinnan förklarade detta för personen på Stångåstaden.
– Då fick jag till svar att det är det sättet man kommunicerar på i dag.
Hyresgästen fick råden att antingen be någon vän eller släkting om hjälp, eller gå till biblioteket för att låna en dator. Det sistnämna lockar henne inte, eftersom hon som ovan användare är osäker på om hon ens skulle förstå hur en dator fungerar.
Hyresgästen är kritisk till att det inte går att söka bostad genom personlig kontakt.
– Jag förstår om de kanske inte vill ta sådana här saker över telefon. Men de kunde väl åtminstone erbjudit mig att komma till kontoret för att få hjälp. Det gick bra förr, säger hon.
Kvinnan tycker att bolaget diskriminerar dem som inte kan eller vill ha dator, framför allt äldre som hon själv.
– Det måste finnas ett alternativ. Jag har valt att inte prioritera dator, utan lägger hellre min pension på annat. Jag tycker inte att man ska vara tvungen att ha dator för att kunna byta bostad, säger hon.
På sin hemsida har bolaget samlat vanliga frågor och svar från bostadssökande, och där besvaras frågan om hur den som saknar dator ska gå tillväga så här: ”De flesta bibliotek har idag datorer som man kan låna. Du kanske även har möjlighet att få hjälp av någon bekant. Vi har även datorer man kan låna på våra kontor.”
Läs mer här:
Datorlösa kan få hjälp på Stångåstadens kontor