Hyresnämnden beslutade om ny emalj i badkaret

Stockholm En hyresgäst i Hammarbyhöjden får sitt badkar emaljerat och dörrfodret målat. Hyresnämnden tog det ovanliga beslutet efter att hyresvärden nekat att byta ut det 60 år gamla badkaret.

I sju år har hyresgästen bott i tvåan på Finn Malmgrens väg i södra Stockholm. Han själv målat om, men när det gäller badrummet vill han att hyresvärden tar ansvaret. Kranen droppar, väggarna behöver målas om, badkaret är slitet och färgen på dörrkarmen flagar.

För att få badrummet fixat vänder sig hyresgästen till hyresnämnden. Hyresvärden svarar att det troligen är hyresgästen som låtit kranen stå och rinna för att orsaka en vattenskada och på så sätt få ett nytt badrum. Han avser inte att åtgärda varken badkaret eller dörrfodren. Däremot går han med på att måla väggar och byta packning i den läckande kranen.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Efter det löftet ålägger hyresnämnden värden att också åtgärda badkaret – antingen byta ut det eller laga emaljen – och måla dörrfodret. Senast den sista mars ska arbetena vara slutförda.

Läs också Den minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case” Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter Hyresrådet om bluffande familjen: "Möjligt att man borde se över reglerna"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.