Kränkt hyresgäst kräver skadestånd

Gävle Gavlegårdarna tyckte att hyresgästen flyttstädat dåligt och begärde 1 500 kronor i ersättning. På felaktiga grunder visade det sig. Hyresgästen känner sig så kränkt och förödmjukad av städfakturan att han nu kräver 80 000 kronor i skadestånd.
Foto: Mats Jonsson
Hyresgästen anklagades för att ha städat dåligt. Nu kräver han 80 000 kronor i skadestånd för kränkning. Bilden är arrangerad.

Två personer som är hyresgäster hos kommunala Gavgårdarna i Gävle fick företagets tillåtelse att byta lägenhet med varandra.

De båda männen förklarade sig nöjda med upplägget och kvitterade ut sina nya nycklar. Bytt var bytt.

Läs ocksåKompisen betalade hyran – krävs på 100 000 kronor efter vännens dödEn exteriörbild på Umeå tingsrätt sommartid.

Men i efterhand har det blivit en trepartstvist med skadeståndsanspråk riktade kors och tvärs.

En av hyresgästerna verkar ha varit missnöjd med både städning och tapeternas skick i  lägenheten han bytte till sig.

Han kontaktade då mannen han bytt lägenhet med, som hänvisade vidare till Gavlegårdarna.

Läs ocksåNej för Calle och Kid: Allt svårare att få byta lägenhet

Bostadsföretaget höll med hyresgästen som klagade och skickade en faktura på 1 500 kronor för dåligt utförd flyttstädning och 2 600 kronor för fettfläckar på några tapetvåder som det anmärktes på i besiktningsprotokollet.

Hyresgästen som utpekades för att ha städat dåligt efter sig tog mycket illa vid sig av fakturan.

”Jag är oerhört kränkt och förödmjukad”, skriver han till hyresnämnden i Sundsvall där ärendet hamnat.

Läs ocksåInlåsta: Värden vägrar godkänna deras bytenDet har blivit allt svårare att få byta lägenhet. Färre personer överklagar till hyresnämnderna, och av dem som trots allt gör det är det färre som får rätt.

Mannen hade också rätt i sak, visade det sig. I och med att de båda lägenhetsbytarna undertecknat nyckelkvittenserna, som utgör juridiska dokument, hade de godkänt städningen. Efter det var det för sent att klaga och begära ersättning. Det medger också Gavlegårdarna och drar tillbaka den delen av fakturan.

Hyresgästen som utpekades som en dålig flyttstädare begär nu i stället att Gavlegårdarna ska ersätta honom med 80 000 kronor i skadestånd för den kränkning han fått utstå.

”Vi avser varken att kommentera eller delta i medling i den delen”, skriver Gavlegårdarna i sitt yttrande till hyresnämnden.

När det gäller den påstått skadade tapeten erbjuder sig den förre hyresgästen att gå över med tio liter tapetklister och visa var det finns tapetvåder i reserv.

Läs också Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda" Fabiola och dörröppnaren: Bostadsbolaget i grannkommunen får tummen upp av DHR

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.