Annons

Lotten upptäckte fel på fakturan – så sänkte hon sin elkostnad

Nyheter Fel elnätsavgift kan kosta flera hundra kronor om året. Den upptäckten gjorde Lotten Säfström av en slump. Så kollar du om du betalar rätt.
Foto: Privat / pxhere / Montage

Det var av en slump som Lotten Säfström fick veta att hon betalade fel elnätsavgift. Hon kontaktade sitt elbolag för att hon hade en fråga om den senaste fakturan.

– De säger att min fastighet inte har klassificerats rätt, att jag ligger på en mycket högre tariff och betalar för mycket varje månad, säger Lotten Säfström till Hem & Hyra.

Hon hade läst i tidningen att elnätsavgiften skulle sänkas, men på räkningen motsvarade inte sänkningen det hon hade förväntat sig. I stället visade det sig att hon betalade fel avgift.

För att få rätt avgift, en så kallad lägenhetstariff, behövde Lotten Säfström be sin förvaltare om att en elektriker skulle komma och bekräfta att hon skulle ligga på den lägre tariffen. 

Hon bor i ett hus med cirka 300 lägenheter i Malmö, och enligt henne är det sannolikt att de flesta hyresgästerna i huset också är klassade enligt den dyrare tariffen.

– Jag tycker att förvaltaren borde göra ett utskick till alla så att de får veta. Nu funderar jag på att sätta upp en skylt i hissen, säger hon.

När hon skrev om sin upptäckt på Facebook var det många som hörde av sig och insåg att de har samma fel på sina fakturor.

– Jag har pratat med folk som har privata hyresvärdar som också ligger på för hög tariff så det verkar vara väldigt utbrett, säger Lotten Säfström.

När Hem & Hyra kontaktar Eon får vi beskedet att det visserligen händer att kunder ligger på fel tariff, men att det inte är något stort problem.

– Jag kan inte säga hur vanligt det är, men det är rätt ovanligt och inget stort ärende i vår kundservice, säger Gustav Diebitsch, avdelningschef för kund och produkt på Eon.

Vilken tariff du har i dag framgår av fakturan, det ska stå om du har lägenhetstariff, och misstänker du att det är fel så är hans uppmaning att kontakta kundtjänst hos ditt elnätsbolag. De exakta reglerna kan skilja sig något mellan olika elnätsbolag, men de flesta har någon form av lägenhetstariff.

I vissa fall kan också förvaltaren har låtit installera en huvudsäkring på 20 ampere när det för de flesta lägenheter räcker med 16 ampere.

– Då får man ha en dialog med fastighetsägaren om varför det är uppsäkrat. Men det är egentligen varje kund, varje lägenhetsinnehavare, som har abonnemanget och som bestämmer vilken huvudsäkring de vill ha, säger Gustav Diebitsch.

Fakta: Så sänker du din elkostnad

Den som bor i flerbostadshus med flera lägenheter kan ha rätt till lägenhetstariff. Reglerna skiljer sig lite mellan olika leverantörer. För Eon måste det finnas minst tre elmätare i huset, och mätarsäkringen måste vara 16 ampere. För Vattenfall måste huset ha minst fyra lägenheter med huvudsäkring på 16-25 ampere, exempelvis.

På din elfaktura framgår vilken typ av tariff du har i dag. Där framgår också vilken huvudsäkring du har.

Om du misstänker att det är fel tariff så kontakta kundtjänst hos ditt elnätsbolag.

Vilken huvudsäkring?

För de flesta lägenheter räcker en huvudsäkring på 16 A (ampere) men ibland är en huvudsäkring på 20 A eller 25 A installerad. Det kan finnas förklaringar och situationer där en större säkring behövs. Men om du misstänker att det räcker med 16 A så kontakta din hyresvärd. Ju mindre säkring desto billigare elnätsavgift.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.