Mitthem fick ge sig om sponsringen
I ett pressmeddelande från det kommunala bostadsbolaget Mitthem skriver Hans Selling:
”Med anledning av den diskussion som uppstått i samband med att tidningen Hem & Hyra redovisat hur mycket pengar som satsas på elithockeyn i Norrland vill vi på Mitthem beskriva hur det faktiskt ser ut för oss.”
Mitthem har ett samarbetsavtal med Timrå IK som sträcker sig till 2011. Bostadsbolaget köper sargreklam av hockeyklubben för 135 000 kronor per säsong.
”Det här är en investering i reklam och marknadsföring som vi hoppas gör god nytta för Mitthem och dess kunder. Vi har valt att synas i E.ON:s arena eftersom det alltid är mycket folk där när Timrå spelar sina matcher och därmed ett bra tillfälle för oss att visa upp oss” skriver Hans Selling.
Utöver sargreklamen köper Mitthem även fyra årskort till Timrås matcher. Kostnaden för detta är 32 000 kronor. Men vilka som åtnjuter säsongskorten väljer Mitthem att inte tala om.
Det var i det förra numret av Hem & Hyra som en sammanställning gjordes kring hur mycket de norrländska allmännyttorna sponsrar elithockeyn. Alla bolag utom Mitthem valde att gå ut med siffrorna. Mitthems vd vägrade och menade att det inte var av allmänt intresse.
Hem & Hyra beslutade då att JO-anmäla Mitthem för att bolaget inte svarat skyndsamt på förfrågan samt för att det saknades besvärshänvisning till beslutet att hemligstämpla sponsringen. Hem & Hyra kunde därför inte överklaga det.
Sedan tidningen kom ut har både Sundsvalls tidning och Dagbladet skrivit om sponsringen och Mitthems hemlighetsmakeri och en debatt har förekommit på tidningarnas hemsidor.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.