Nytt kösystem kräver aktiva bostadssökande
De nya reglerna gäller sedan några månader och innebär att den som vill stå kvar i kö aktivt måste uppdatera sin köplats minst en gång per år. Den som inte gör det blir av med platsen och de köpoäng som hittills samlats in. Varje kalenderdag som man varit anmäld till kön ger en poäng och dessa ligger till grund för vem som står i tur att få en lägenhet som blir ledig.
Enligt Marie Aktö, marknadschef på Stångåstaden, sker förändringen framför allt för att säkerställa att bolaget har aktuella kontaktuppgifter till dem som söker bostad.
– När vi skickar ut information om lediga lägenheter så kommer den inte alltid fram för att vi har gamla uppgifter i systemet, säger hon.
Det handlar också om att göra kön aktuell, så att det bara är personer som faktiskt vill ha lägenhet, nu eller senare, som står i den.
– Det kan till exempel finnas personer som ställt sig i kö i fall de eventuellt skulle plugga i Linköping i framtiden, men sedan hamnade någon annanstans men står kvar i kön ändå. Genom det här kommer vi att märka hur stor kön verkligen är. Det är extra viktigt nu när vi ska bygga så mycket, att vi har koll på behov och efterfrågan.
Kravet gäller inte dem som redan är hyresgäster hos Stångåstaden.
– De står automatiskt kvar och samlar poäng så länge de bor hos oss, säger Marie Aktö.
Bolaget vill att de som står i kö i så stor utsträckning som möjligt ska göra uppdateringen själva, via hemsidan. Men den som inte kan eller vill det kan antingen ringa eller besöka värdens bobutik för att få hjälp.
När Gotlandshem för en tid sedan gjorde en liknande förändring fick bolaget kritik. En hyresgäst berättade i för helagotland.se att hon köat för lägenhet i tolv år men blev av med platsen sedan hon missat att uppdatera. Kritiken handlade framför allt om bristande information.
Vad gör ni för att inte de som söker bostad hos er ska drabbas?
– Vi skickar brev och försöker verkligen få tag på alla som står i kön i dag, för att ingen ska missa det här. Och de vi har mejladress till kommer att få en påminnelse varje år om att det är dags att uppdatera.
Och om någon ändå faller ut kön mot sin vilja?
– Vi får göra en bedömning från fall till fall. Vi gör det här för att det ska bli bättre, inte för att förstöra för blivande kunder, säger Marie Aktö.