Annons

Lisa ville inte bo granne med vägglöss – blev av med tio års köpoäng

Uppsala Lisa ville inte flytta in i en trappuppgång där det fanns vägglöss och sa upp hyreskontraktet. Då blev hon av med tio års kötid hos Uppsalahem. Enligt Hyresgästföreningens jurist Mohima Mumin har Lisa hamnat i ett moment 22.
Vägglus och en kvinna som gömmer ansiktet i händerna.
Foto: Pixabay
Lisa fick en lägenhet via Uppsala bostadsförmedling. Men när hon fick reda på att det fanns vägglöss i andra lägenheter i samma trappuppgång sade hon upp kontraktet. Det är inte Lisa på bilden.

Lisa, som egentligen heter något annat, hade fått nycklarna till sin nya lägenhet i Sala backe i Uppsala och var jätteglad.

Hyran var relativt låg, lägenheten skulle få nytt golv och nya tapeter och låg nära familj och vänner i populära Sala backe. 27-åriga Lisa hade hyrt i andra hand två gånger tidigare, under osäkra villkor. Det här skulle bli hennes första förstahandskontrakt.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Men när hon hämtat nycklarna och gick till lägenheten för att kolla att städningen blivit ordentligt gjord, stötte hon på en granne i trappuppgången. Den nya grannen hade något att berätta.

– Du vet väl om att det går löss i huset? sa hon.

 

Läs ocksåDe bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixaDe spröjsade fönstren var fuktiga av kondens när hyresnämndens ledamöter åkte ut för att själva bedöma hur skadade de var.

”Ville bara ta mig därifrån”

Lisa följde med in till grannen, som hade gjort sig av med sin soffa, plastat in madrassen och tagit bort textilier. Grannen berättade att lössen hade spridit sig från en lägenhet till andra lägenheter i trappuppgången. Hon hade själv varit drabbad och var rädd för att ohyran skulle komma tillbaka.

– Jag hamnade i chocktillstånd och fick panik. Jag kände bara att jag ville ta mig därifrån, jag ville inte vara kvar i lägenheten, säger Lisa.

När Lisa kontaktade Uppsalahem fick hon reda på att Anticimex hade gått med lushund i alla lägenheter i trappuppgången drygt ett halvår tidigare. Men trots det fanns det fortfarande flera pågående fall av vägglöss. Dock inte i hennes lägenhet.

Läs ocksåBarbro lämnade sitt älskade Gotland efter rekordhöga kravet: "Hyran blev droppen"
En vuxen vägglus är stor som en äppelkärna. Om man inte rapporterar skadedjur i lägenheten riskerar man uppsägning.

Men Lisa kände inte att hon kunde flytta in i en trappuppgång där det fortfarande fanns löss, eftersom skadedjuren lätt sprider sig mellan lägenheterna.

Lisa försökte föra en dialog med Uppsalahem om att de skulle häva hyresavtalet, men fick kalla handen.

– Jag undrade hur de kan ha visning på en lägenhet med pågående vägglöss i trappuppgången? Min lägenhet hade dessutom stått tom under en period. Vägglöss kan gå i dvala så hur kunde de garantera att det inte fanns i lägenheten?

Lisa fick informationen att ohyra i intilliggande lägenheter inte kan klassas som en ”väsentlig brist” i boendet, bara om det finns i den egna bostaden.

”Det var som pest eller kolera”

Den instans som ansvarar för kötiden är inte Uppsalahem, utan Uppsala bostadsförmedling. Lisa vände sig även dit.

– De sa att de inte haft ett enda fall av att någon har fått tillbaka kötiden efter att ha skrivit kontrakt.

Till slut valde Lisa att säga upp hyreskontraktet, trots att hon då riskerade att mista tio års kötid och hamna på ruta ett igen.

– Jag kände att det var som pest eller kolera. Antingen tar jag lägenheten och riskerar att det kommer löss, känner att det kryper på mig överallt när jag går och lägger mig. Eller så säger jag upp kontraktet och förlorar kötiden.

Annons

Ungefär samtidigt som Lisa sa upp sitt hyreskontrakt gick Anticimex med lushundar i fastigheten ännu en gång.

”Hamnat i moment 22”

På ett tidigt stadium kontaktade Lisa Hyresgästföreningen för att få rådgivning och juridisk hjälp.

– Jag ser allvarligt på det här. Det finns ingen vanlig människa som skulle ta en sådan här bostad. Om det finns löss i intilliggande lägenheter är det stor risk att de sprider sig. Hyresgästen hade sparat köpoäng i tio år som nu nollställs, och dessutom betalat en förmedlingsavgift på 1000 kronor till Bostadsförmedlingen, säger Mohima Mumin, jurist på Hyresgästföreningen i Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Till skillnad från Uppsalahem anser hon att det är att betrakta som en väsentlig brist i boendet att det finns pågående fall av löss i fastigheten, och att hyresvärden är skyldig att informera om det.

– Den här hyresgästen hade ju aldrig tackat ja om hon hade fått veta det. Dessutom är vägglöss något man kan bli uppsagd för. Om man blivit drabbad av ohyran måste man kunna bevisa att det inte är man själv som dragit in den.

Mohima Mumin anser att Lisa har hamnat i ett moment 22.

– Det är Uppsalahem som förvaltar lägenheterna, men bostadsförmedlingen som har hand om kötiden. Det står i bostadsförmedlingens villkor att hyrestiden inte kan ges tillbaka. Annars skulle bostadsförmedlingen behöva ha ett avtal med Uppsalahem om att hyreskontrakt kan hävas på vissa villkor.

Enligt Mohima Mumin finns inga regler för när man kan förlora kötiden, eftersom inget fall hittills blivit prövat juridiskt.

Slipper betala två månadshyror

Hyresgästföreningen kunde alltså inte hjälpa Lisa att få tio års ködagar tillbaka. Men Mohima Mumin lyckades förhandla fram att Lisa slapp betala två månadshyror av tre under uppsägningstiden, och att hon slapp flyttstäda. Något som Uppsalahem krävde av henne trots att hon aldrig flyttade in.

Lisa funderar mycket på vad hon kunde ha gjort annorlunda, för att få stå kvar i Uppsala bostadsförmedlings kö. Hon tycker ändå att hon på ett sätt har haft tur, som har sin familj i Uppsala. Annars skulle hon troligen ha hamnat på gatan, säger hon. Hon flyttar nu runt mellan familjemedlemmar.

– Det är en nödlösning nu, men det är ohållbart i längden. Det är oerhört slitsamt att flytta runt så här, säger hon.

De senaste ett och ett halvt åren har hon varit sjukskriven. Turerna kring lägenheten och den förlorade kötiden har tagit ytterligare på hennes krafter.

Hur ser du på framtiden?

– Jag hoppas tillfriskna och kunna jobba heltid så småningom. Jag hoppas också så småningom ha råd att hyra en lägenhet i andra hand. Uppsalahem är den enda hyresvärden hos bostadsförmedlingen som inte har några inkomstkrav.

Enligt Mohima Mumin kunde Lisa inte ha gjort något annorlunda.

– Eller – det enda hon kunde ha gjort är att mejla Uppsalahem innan och fråga om det finns något problem med lägenheten, kanske fråga specifikt om vägglöss och om det finns i intilliggande lägenheter. Om hon hade fått det skriftligt hade hon kunnat häva avtalet.

Annons

Köpoäng kan inte lämnas tillbaka

Av Uppsala bostadsförmedlings stadgar framgår att köpoäng inte under några omständigheter kan lämnas åter.

– Får man en ny bostad så nollställs köpoängen. Har den en gång blivit det kan man inte få den tillbaka, säger Tala Raha på Uppsala bostadsförmedling.

Enligt Tala Raha är bostadsförmedlingens uppdrag slut efter att hyresgästen har skrivit på kontraktet.

Vad skulle hyresgästen ha gjort i det här fallet?

– Jag har full förståelse för att vägglöss inte är något man vill behöva hantera i ett nytt hem. Hyresvärden ska alltid erbjuda en visning, om man går på den kan man få en känsla för bostaden.

Men det hade ju ”Lisa” gjort?

– Man kan alltid överklaga till vår klagomålshantering, vi tittar på varje ärende. Men som jag ser det är det här främst en relation mellan hyresvärden och hyresgästen.

Linda Ryttlefors, kommunikationschef på Uppsalahem, bekräftar att den aktuella fastigheten haft problem med vägglöss under drygt ett års tid. Mellan den första januari 2021 och den 3 februari 2022 sanerade Anticimex 24 gånger i totalt nio lägenheter. Det var under den perioden som Lisa skrev på sitt kontrakt.

– Vi gick in med en vägglushund i den lägenheten i juni 2021 utan att få någon träff av vägglöss. Sedan är det hyresgästens skyldighet att rapportera brister, skriver Linda Ryttlefors i ett mejl.

Linda Ryttlefors, Uppsalahem.

Uppsalahem lutar sig tillbaka på hyreslagen, som inte har några regler för att man inte får hyra ut en lägenhet när det finns vägglöss hos grannarna.

Vore det inte lämpligt att vänta med uthyrning tills problemet är konstaterat över i fastigheten?

– Eftersom det inte fanns några kända brister i lägenheten hyrdes lägenheten ut.

Övervägde Uppsalahem att låta hyresgästen häva kontraktet eller erbjuda henne en alternativ lägenhet?

– Nej, eftersom det inte var något fel på lägenheten och det är Uppsala Bostadsförmedling som är ansvariga för kön.

Lisa skriver i ett mejl, efter att ha tagit del av Uppsalahems svar, att hon är ”fruktansvärt besviken”.

”Jag trodde aldrig att det kunde gå till så här. Svaren från bostadsförmedlingen och Uppsalahem visar hur de båda hänvisar till varandra och att ingen tar ansvar. Att man efter att ha varit kund i tio år bli behandlad på det här sättet och inte ens bli erbjuden en likvärdig lägenhet känns ofattbart. I synnerhet av ett kommunägt bolag som är del av allmännyttan”, skriver hon vidare.

Fakta: Köpoäng hos bostadsförmedlingen

Bostadsförmedlingen nollställer din kötid när du fått ett hyreskontrakt. Du får då en ny kötid som räknas från och med hyreskontraktets tillträdesdag. I vissa fall kan du få behålla din kötid trots att du tecknat ett hyreskontrakt:
Om du har tecknat ett hyreskontrakt utan besittningsskydd, som till exempel studentbostäder eller korttidskontrakt, eller om du har kontrakt via Bostad Direkt.

Källa: Uppsalahem

Läs också Riskerar förlora sitt hyreskontrakt – hyrde ut åtta nätter via Airbnb Värdarnas hårda krav – då får du nobben om du vill bo i Malmö Mannen ville spara el, skaffade kamin och orsakade brand – får betala skadestånd

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.