Otydliga resultat för Hyresgästföreningen
TNS Sifo har under vintern genomfört tusentals intervjuer med medlemmar, icke-medlemmar, politiker, fastighetsägare, journalister och kommunchefer om deras attityder till Hyresgästföreningen. Syftet är att ta reda på vad som är viktigast att arbeta med framöver.
Stina Touma, utredare på Hyresgästföreningen, ser ett klart förbättringsområde:
– Många känner till vilka vi är, men inte vad vi gör. Jag tror vi måste bli bättre på att kommunicera, inte bara om hyresförhandlingarna utan också mer om vad vi gör på lokal nivå, till exempel om olika aktiviteter i bostadsområdena.
På de flesta områden får Hyresgästföreningen mycket höga betyg av de förtroendevalda. Även andra medlemmar är över lag positiva, men vill se tydligare resultat. Fastighetsägare och hyresgäster som inte är medlemmar är betydligt mer skeptiska till föreningen.
Totalt instämmer bara 57 procent i påståendet att Hyresgästföreningen håller vad den lovar och 53 procent i att den ger bra juridisk service.
Måste ni bli bättre på att hålla löften och ge juridisk hjälp?
– När det gäller att hålla vad vi lovar vet jag inte riktigt vad det handlar om. Att den juridiska rådgivningen får lägre betyg tror jag beror på att många tycker den är viktig, men det är inte så många som kommer i kontakt med den. Därför vet man inte så mycket om vilken hjälp man faktiskt kan få – det måste vi arbeta extra på att berätta om, säger Stina Touma.
Resultaten ska nu analyseras närmare både centralt och i Hyresgästföreningens regioner.