HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Snart laddas hyresgästernas elbilar från solcellstaken

Stockholm Allmännyttan i Stockholm ligger i framkant när det gäller solceller på tak. Nu testar Familjebostäder att lagra solelen i batterilager. "Med batterilager kan vi halvera solelsöverskottet så mer solel går tillbaka till fastigheten", säger Helena Ulfsparre, miljöchef på Familjebostäder."
Foto: Familjebostäder
I Årsta är batteriet dubbelt så stort som det i Svedmyra och kan lagra 30 kilowattimmar.

När solen lyser som mest över solcellstaken blir det ett överskott på solel. Hittills har överskottet från Familjebostäders hus sålts till det vanliga elnätet, men det optimala är att solenergin kan lagras lokalt och användas direkt i fastigheterna.

Nu testar Familjebostäder batterilager för att använda mer av den solenergi som solcellstaken producerar.

I två nybyggda fastigheter i Årsta och Svedmyra finns särskilda batterier som lagrar solel, som ett testprojekt.

Förutom att lagra solenergi kan batterilager användas till att kapa effekttoppar i elnätet. Batteriet fördelar elförbrukningen jämnt under dygnet. Det innebär att en större del av den lagrade solenergin kan användas istället för att köpa el från elnätet.

– För att det ska vara en effektiv och lönsam lösning för oss behöver batterierna bli mer driftsäkra och investeringen halveras, säger Helena Ulfsparre som är miljöchef på Familjebostäder.

Batterierna är än så länge dyra. I dag kostar en lagrad kilowattimme 10 000 kronor.  I Årsta är batteriet dubbelt så stort som det i Svedmyra och kan lagra 30 kilowattimmar. Till Årstaprojektet fick Familjebostäder stöd av Energimyndigheten med 30 procent av investeringen för solceller och batteri.

– De kostar dubbelt så mycket som de borde men vi hoppas att det ändras med tiden, för batterier är jätteintressanta. Vi vet att det rullar allt fler batterier på våra vägar och tanken är att det ska gå att koppla ihop en bil och en byggnad, så man kan låna energi av varandra, säger Helena Ulfsparre.

”Vi vet att det rullar allt fler batterier på våra vägar och tanken är att det ska gå att koppla ihop en bil och en byggnad, så man kan låna energi av varandra.”

I dag har  Familjebostäder 27 fastigheter med solceller på taken, som täcker en yta på 6 500 kvadratmeter.

– Fram till 2023 ökar vi till 9 000 kvadratmeter solceller, som beräknas generera drygt 1 000 000 kilowattimmar solel varje år, säger Helena Ulfsparre.

Innebär batterilagren att hyresgästerna kan få billigare elräkningar?

– Vi kan minska driftskostnaderna av el till hissar eller till den gemensamma tvättstugan till exempel, vilket kan påverka hyran. Men att låta solelen skickas direkt till hyresgästerna är ett tekniskt komplicerat mätningssystem, som innebär att det blir en kollektivt el som ingår i hyran.

– Vi vill inte uppmana någon att slösa på el. Ju mer vi kan lagra och använda till drift som hissar och tvättstugor till expempel,  så gagnar det hyresgästerna, säger Helena Ulfsparre.

Även Stockholmshem har testat ett batterilager i Hökarängen för att dygnsutjämna mellan solelsproduktion och användning i tvättstugan.

– Men det är svårt att dra några generella slutsatser på endast en anläggning. I nuläget har vi inte hittat lönsamhet i den typen av teknik, men vi följer utvecklingen på marknaden, säger Mona Norbäck, chef för energienheten, Stockholmshem.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.